Článek
Éra velkých vodních děl už podle ministerstva životního prostředí skončila. "Namísto drahých plavebních stupňů, které navíc přírodu poškozují, je nutné hledat cesty, jak rozvíjet plavbu na Labi jiným způsobem. V mnoha evropských státech už začali přizpůsobovat lodě řekám, nikoli naopak," uvedl.
Podle úřadu není jasné, zda bude Labe splavné až do Německa, a na malé vzdálenosti se lodní doprava nevyplácí.
Investor stavby už jednou výjimku dostal. Sdružení Svoboda zvířat a Děti Země ale rozhodnutí Bursíkova předchůdce, lidovce Libora Ambrozka, napadla žalobou a soud jim dal za pravdu. Projekt vrátil soud ministerstvu znovu k posouzení. Rozkladová komise stejně jako Ambrozkovi doporučila Bursíkovi výjimku nevydat.
Jedno z posledních slepých ramen
Zakázku na stavbu připravovanou Ředitelstvím vodních cest vyhrálo v soutěži počátkem ledna konsorcium stavebních firem Skanska DS a OHL. Celková hodnota zakázky činí 1,95 miliardy korun. Za tuto cenu měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.
Podle ekologů by ale kanál nevratně poškodil vzácnou lokalitu Slavíkovy ostrovy, kde žijí desítky druhů chráněných živočichů a rostlin. "Jedná se o jedno z posledních slepých ramen řeky, kde je zachována velká rozmanitost," uvedla v pátek ředitelka odboru ochrany přírody ministerstva Alena Vopálková.
Stavbu kanálu by přivítal Pardubický kraj. Má už připravený projekt na vybudování veřejného logistického centra, které by v Pardubicích propojilo různé druhy dopravy.