Velký podíl na prudkém růstu zadlužení sehrál fakt, že lidé nemají dostatek hotovosti na koupi bytu. Aby si vlastní střechu nad hlavou mohli dovolit, musejí si na ni půjčit. "Na ruku" dokáže za byt či rodinný dům zaplatit pouze deset až 20 procent šťastlivců, ostatní musí využít hypotéky či úvěru ze stavebního spoření.

Růst zadlužení mají ale na svědomí mj. také Vánoce. Podle statistik si totiž téměř třetina zákazníků musela koncem loňského roku na nákup dárků pod stromeček půjčit. Na rozdíl od hypoték však půjčky na drobné spotřební zboží, jako je elektro, považují experti za "nezdravé úvěry".

"Stačí jen malá komplikace a penále, případně i náklady související s exekucí se mohou vyšplhat kvůli drobnému zboží, bez něhož se člověk obejde, na mnohonásobek půjčené částky a řádně zkomplikovat lidem život," varoval již loni před svátky předseda Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS) David Šmejkal.

Spotřebitelské úvěry mohou být zrádné

Spotřebitelé jsou podle něj leckdy přesvědčováni k rychlému uzavírání smluv, aniž se důkladně seznámili se všemi smluvními podmínkami a možnými dopady, které mohou vést až k hořkým koncům.

Jak Šmejkal upozorňuje, poskytovatelé spotřebitelských úvěrů musí ze zákona informovat o výši ukazatele RPSN (roční procentní sazba nákladů). Ten udává podíl z dlužné částky, který musí spotřebitel zaplatit za jeden rok v souvislosti se splátkami, správou a dalšími výdaji spojenými s čerpáním úvěru. Spotřebitel tak může vyhodnotit výhodnost či nevýhodnost úvěru, který si chce vzít.

"Tuto povinnost však řada poskytovatelů půjček mnohdy neplní vůbec či často velmi neprůhledným způsobem - například používají příliš malé písmo či uvádějí pouze "RPSN od...," upozorňuje Šmejkal.

Pokud RPSN chybí, mohou se spotřebitelé obrátit na Českou obchodní inspekci nebo SOS. Navíc pokud poskytovatel tuto povinnost nesplní, je jím poskytnutý úvěr automaticky úročen, což je zpravidla pro zákazníka výrazně výhodnější.