SOS se s provozovatelem internetového obchodu Kasa.cz kvůli dárkovým poukázkám soudí od roku 2005. Obchod na svých internetových stránkách zákazníkům podle SOS nabízí zakoupení dárkových certifikátů v hodnotě 200, 500, 1000 a 2000 korun, které ale po uplynutí roční lhůty nelze vyměnit za finanční hotovost. "Tento přístup navíc není mezi českými podnikateli nijak ojedinělý, i proto SOS usiluje o jeho posouzení nezávislým soudem," uvedla mluvčí SOS Ivana Picková.

"Všechny vydané dárkové poukazy přijímáme a vždy jsme přijímali i po uplynutí jejich splatnosti. Nezaznamenali jsme v celé naší historii obchodního centra Kasa.cz jedinou stížnost zákazníka na nemožnost uplatnit dárkový kupón," řekl majitel obchodu Martin Kasa. Nezávislé soudy prý daly jeho firmě opakovaně za pravdu.

Podle Pickové ale není důležité, zda si někdo na firmu stěžoval či ne. "Pro nás je rozhodující, co mají v obchodních podmínkách. A tam stojí, že refundaci neumožňují," tvrdí Picková.

"Podle názoru SOS je zcela legální a legitimní časově omezit platnost dárkového certifikátu, avšak s tou podmínkou, že uplynutím doby, na kterou byl omezen, jsou smluvní strany povinny si vrátit již realizovaná plnění, tedy v tomto případě refundovat cenu certifikátu," řekla právní zástupkyně SOS Soňa Adamová. Dodala, že spotřebitelé by o této možnosti měli být řádně informováni.

"Jsme připraveni s SOS jako významnou spotřebitelskou organizací jednat, nicméně se musíme ohradit proti tomu, že i přes pravomocné rozsudky nezávislých soudů zástupci SOS stále označují jednání Kasa.cz za protiprávní," uvedl Kasa.

Slevových poukázek se proplácení netýká

Povinnost proplatit nevyužité dárkové poukázky se podle SOS netýká různých slevových poukázek bezplatně nabízených obchodníky, permanentek na různé služby či předplatného na kulturní akce. "V těchto případech totiž ve skutečnosti k poskytnutí plnění ze strany obchodníka dochází. Lyžařský vlek jezdí, představení je odehráno. Je na vůli spotřebitele, zda nabídnutou službu využije či nikoli," upozornila Picková.

Dodala, že u zakoupených dárkových poukazů však vyčerpání jejich hodnoty spotřebitelem nemusí nastat, zboží zůstává obchodníkovi na skladě nebo ho prodá jinému zákazníkovi. "Bylo by proto značně nepřiměřené a jistě i nemravné, aby zákazník zaplatil za něco, co neobdržel. Na straně obchodníka by se pak podle názoru SOS jednalo o bezdůvodné obohacení," podotkla Picková.