A jak se zvýšení dosáhne? Odpověď na tuto otázku dává ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), který vládě navrhl odměny zvýšit od začátku dubna ze současných 5000 na zmíněných 9000 korun.

"Výbor a dozorčí rada SFDI zasedají zpravidla jedenkrát měsíčně v sídle ministerstva dopravy, ale i na výjezdních zasedáních a nelze jim proplácet cestovní náhrady... Proto se navrhuje zvýšení odměn," zdůvodnil změnu ministr v písemném návrhu pro vládu. Řebíček argumentuje, že tyto odměny se od roku 2002 nezměnily.

Ve výboru hejtman a další poslanci

Už začátkem března vláda vyměnila celý devítičlenný výbor fondu. Členem se stal např. hejtman Petr Bendl (ODS) a také trojice poslanců: Jan Bürgermeister (ODS), Miroslav Váňa (ČSSD) a Ladislav Šustr (KDU-ČSL), který jako jediný "přežil" z minulého složení výboru.

Šustr patří každoročně mezi politiky s nejvyššími vedlejšími příjmy. Jako místopředseda dozorčí rady Sazky pravidelně přiznává kolem miliónu korun za tuto činnost. Např. za rok 2004 přiznal 1 359 467 Kč, zatímco o rok později 993 297 korun. Ve Sněmovně jeho plat jako místopředsedy výboru činí 74 tisíc hrubého měsíčně.

Funkci ve Sněmovně má také Bürgermeister - je prvním místopředsedou poslaneckého klubu ODS s nárokem na 67 100 Kč platu. Bez funkce, a tudíž příplatku je pak Váňa, jehož základní plat tak činí 61 400 korun. K platu mají poslanci až 43tisícové nezdanitelné náhrady.

Přilepší si také členové dozorčí rady dopravního fondu, kterou z většiny ovládají poslanci. Zasedá v ní Karel Sehoř (ODS), Pavel Hojda (KSČM) a Věra Jakubková (SZ). Všichni tři ve Sněmovně pobírají plat 74 000, a to za funkce místopředsedů výborů a předsedkyně podvýboru.