"Přímo v areálu Hyundai budou mít závody i firmy Mobis za 1,5 mld. korun a Hysco za půl miliardy," řekl Právu dobře informovaný zdroj.

Továrnu za 850 miliónů korun chce v nošovické průmyslové zóně postavit výrobce autosedaček Dymos. Jen v Nošovicích tak korejské firmy plánují investovat 33,8 mld. korun a vytvořit přes 4 tisíce pracovních míst.

Korejských investorů bude zřejmě víc než deset

Ačkoli se dosud uvádělo, že Hyundai přitáhne kolem deseti investorů z Koreje, zřejmě jich bude více. "Deset korejských investorů již v ČR je nebo je pro Česko definitivně rozhodnuto, s dalšími asi deseti, kteří mají zájem sem přijít, jednáme," řekl Právu Jiří Sochor z tiskového oddělení CzechInvestu.

Podle korejského ředitele projektu Internacionalizace podnikání v ČR Jung-Sun Kima ale má zájem investovat v Česku dalších více než 20 jihokorejských firem z odvětví automobilového průmyslu.

Sochor zatím odmítl sdělit celkový objem investic již definitivně rozhodnutých korejských firem. "Od některých z nich zatím nemáme svolení ke zveřejnění," řekl.

V seznamu, který Právu poskytl, nefigurují např. zmíněné investice firem Mobis a Hysco, ani výrobce interiérových plastů a textilií pro automobilový průmysl Hanil E-Hwa, který chystá ve Frýdku-Místku stavbu závodu za téměř miliardu korun, výrobce tlumičů a výfuků Sejong, který chce do nové továrny v Karviné investovat přes půl miliardy, či Donghee Industrial, která plánuje v Českém Těšíně postavit závod na výrobu palivových nádrží za 800 miliónů korun.

V Mošnově bude mít Plakor továrnu za 1,77 mld. korun a v Ostravě-Hrabové již vyrábí díly karosérií firma SungWoo Hitech, jejíž celkové investice se mají vyšplhat na 2,5 mld. korun. Korejské firmy, včetně Hyundai, plánují v kraji vytvořit přes 6 tisíc pracovních míst.

Chybí volné plochy

Mezi více než dvacítkou dalších jihokorejských zájemců o umístění investic v Česku jsou podle Jung-Sun Kima například firmy vyrábějící šrouby, senzory do palivových nádrží, menší lisované součástky, plastové komponenty. Jak dále řekl Právu, Krajská hospodářská komora v Ostravě na základě loni podepsaného memoranda s Obchodní a průmyslovou komorou regionu Hwaseong pomáhá těmto firmám shánět volné plochy vhodné pro výstavbu nových závodů.

"Problém je ale v tom, že volné pozemky odpovídající velikosti už v kraji prakticky nejsou. V zónách zbyly jen malé kousky, tak do dvou hektarů. Jenže například firma, která chce v ČR vyrábět kovové konstrukce sedadel, potřebuje 3,5 hektaru, a některé chtějí ještě větší plochy," dodal Jung-Sun Kim.

Zájem mají i investoři odjinud

Kromě korejských firem Hyundai táhne do Česka také investory z dalších zemí, např. Německa, Švédska atd. "Příchod firmy Hyundai byl rozhodně impulsem pro další investory, nejen ty z Koreje. Pohyb kapitálu u nás v kraji je dnes nebývalý, ať již jde o investice do nové výroby, tak třeba developerské aktivity," řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Pavel Drobil (ODS).

Sériová výroba v novém závodě Hyundai v Nošovicích má začít v březnu 2009, kdy bude výrobní kapacita dvou typů aut dosahovat 200 tisíc vozů. Přidáním výroby třetího vozu v roce 2011 se výrobní kapacita nové automobilky zvýší na 300 tisíce aut ročně.