Závěry vyšetřovatelů ještě posoudí dozorující žalobce z Městského státního zastupitelství v Praze. Pokud se s nimi shodne, kauza bude pravomocně uzavřena. V opačném případě kriminalisté budou muset věc ještě znovu prošetřit

Podezření na dva trestné činy

Policisté začali prověřovat okolnosti nákupu rychlovlaků Pendolino poté, co loni v dubnu obdrželi podnět k prošetření případu od vedení Českých drah (ČD). "Bylo to oznámení na prošetření procesu uzavírání smluv na pořízení rychlovlaků Pendolino a jejich náhradních dílů," upřesnil mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Kriminalisté poté zjišťovali, zda nebyly spáchány trestné činy porušování povinnosti při správě cizího majetku a porušování závazných pravidel hospodářského styku. Vyšetřování bylo vedeno proti neznámému pachateli. Pokud by byl někdo obviněn, hrozilo by mu až dvouleté vězení, zákaz činnosti či peněžitá pokuta.

Dráhy si nyní mohou proti závěrům policie podat stížnost. "Musíme se s nimi nejprve seznámit a teprve pak rozhodneme o dalším postupu. Pro nás je důležité, aby nedošlo k tomu, že by byly České dráhy poškozeny," reagoval na včerejší rozhodnutí policistů Ondrůj.

Šéfové Českých drah se na policii obrátili poté, kdy dostali do ruky právní audity, jež dospěly k závěru, že při podpisu smluv mohl být spáchán trestný čin. Smlouvy byly uzavřeny pro ČD údajně nevýhodně. Management má za takové situace povinnost oznámení podat, řekl mluvčí.

S poruchami to nesouviselo

Podaný podnět ale podle něj nesouvisel se sérií poruch, které vlaky postihly loni v lednu. Problém v softwaru tehdy vyřadil postupně z provozu všech pět souprav, které dráhy používaly. Nyní mají ČD k dispozici sedm souprav Pendolino celkem za 4,3 miliardy korun.

Nákupní smlouvu na rychlovlaky podepsal v roce 1995 někdejší ředitel ČD Rudolf Mládek, pod následnými dodatky jsou podpisy jeho nástupců Vladimíra Sosny a Dalibora Zeleného. Smlouvu o nákupu náhradních dílů pak podepsal v roce 2002 náměstek ředitele Ivo Malina.

Mládek dříve uvedl, že k podpisu smluv dostal pověření od nadřízených orgánů. Například kvůli tomu, aby mohl být podepsán v roce 2000 jeden z dodatků a mohla být schválena státní garance na projekt Pendolino, musela prý tehdejší legislativní rada vlády původní smlouvy i navržený dodatek prověřit. Shledala je jako bezproblémové, dodal Mládek.

Ani Zelený si nebyl vědom pochybení. Vyšetřování podle něj mohlo zjistit, proč současné vedení podniku neodstoupilo od smlouvy, když se mu zdála nevýhodná. Minimálně šestkrát k tomu prý mělo důvod, když výrobce Pendolina, italská firma Alstom, dodal se zpožděním vlaky, které nesplňovaly jednu z technických norem.

Podle mluvčího ČD ale bylo pro dráhy výhodné rychlovlaky převzít, provozovat a za zpoždění naúčtovat výrobci penále. "Nekupovali jsme si ten výrobek pro to, abychom ho pak neprovozovali. Navíc se i dodatečně ukázal náš postup správný, protože rychlovlaky Pendolino jsou po ročním provozu pro České dráhy velkým úspěchem," dodal včera Ondrůj.