Experti si všímají faktu, že přes meziměsíční pokles tržeb, první po 12 měsících nepřetržitého růstu, lidé utrácejí stále hodně a ve srovnání s lednem 2006 zvedli obchodníkům tržby o 5,4 procenta.

Analytik HVB Bank Pavel Sobíšek meziměsíčnímu poklesu tržeb nepřikládá význam a oceňuje hlavně to, že Češi stále hodně utrácejí. "Na chuti Čechů utrácet se zřejmě podepsaly jednak povánoční slevy a jednak teplé počasí, které táhlo lidi spíš do blízkosti velkých měst než na hory. Nejdůležitějším důvodem zájmu domácností o nákupy byl ale nepochybně vývoj příjmů. Ty rostou vlivem růstu nominálních mezd, zvyšující se zaměstnanosti a nízké inflace," řekl Novinkám Sobíšek.

Přírůstek tržeb v maloobchodě může být letos stejně dobrý jako loni, kdy reálně dosáhl 6.4 procenta.

Optimistický je i hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík. "Silná domácí poptávka v ekonomice přetrvává - rychlé tempo růstu, snižující se nezaměstnanost a rostoucí mzdy posilují důvěru obyvatelstva v budoucnost, což vede k růstu spotřeby a maloobchodního obratu. Silné lednové maloobchodní tržby bezesporu podpořily i razantní slevové a výprodejové akce maloobchodních řetězců," vysvětluje Mertlík.

Jak v pondělí oznámil Český statistický úřad, tržby za nepotravinářské zboží sice vzrostly meziměsíčně o 0,5 procenta, Lidé ale méně utráceli za potraviny - zde maloobchodní tržby klesly o 1,2 procenta.