Hlavní obsah

Češi si po vánoční horečce odpočinuli od nákupů

– PRAHA

Češi v lednu utráceli méně než v prosinci a obchodníci to pocítili. Jejich tržby ve srovnání s posledním měsícem roku 2006 klesly o 0,2 procenta. Přesto však podle ekonomických analytiků nemají důvod k obavám - chuť nakupovat tu podle analytiků stále je, a velmi vysoká. Pokles po předvánoční nákupní smršti je podle nich logický.

Článek

Experti si všímají faktu, že přes meziměsíční pokles tržeb, první po 12 měsících nepřetržitého růstu, lidé utrácejí stále hodně a ve srovnání s lednem 2006 zvedli obchodníkům tržby o 5,4 procenta.

Analytik HVB Bank Pavel Sobíšek meziměsíčnímu poklesu tržeb nepřikládá význam a oceňuje hlavně to, že Češi stále hodně utrácejí. "Na chuti Čechů utrácet se zřejmě podepsaly jednak povánoční slevy a jednak teplé počasí, které táhlo lidi spíš do blízkosti velkých měst než na hory. Nejdůležitějším důvodem zájmu domácností o nákupy byl ale nepochybně vývoj příjmů. Ty rostou vlivem růstu nominálních mezd, zvyšující se zaměstnanosti a nízké inflace," řekl Novinkám Sobíšek.

Přírůstek tržeb v maloobchodě může být letos stejně dobrý jako loni, kdy reálně dosáhl 6.4 procenta.

Optimistický je i hlavní ekonom Raiffeisenbank Pavel Mertlík. "Silná domácí poptávka v ekonomice přetrvává - rychlé tempo růstu, snižující se nezaměstnanost a rostoucí mzdy posilují důvěru obyvatelstva v budoucnost, což vede k růstu spotřeby a maloobchodního obratu. Silné lednové maloobchodní tržby bezesporu podpořily i razantní slevové a výprodejové akce maloobchodních řetězců," vysvětluje Mertlík.

Jak v pondělí oznámil Český statistický úřad, tržby za nepotravinářské zboží sice vzrostly meziměsíčně o 0,5 procenta, Lidé ale méně utráceli za potraviny - zde maloobchodní tržby klesly o 1,2 procenta.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám