Podle slov šéfa odborů Jaroslava Povšíka jsou v dubnu ochotni sáhnout až k časově neomezené stávce.

Jednání by mělo skončit do 31. března, kdy vyprší platnost současné mzdové dohody. Jenže odbory a vedení automobilky nemohou najít společnou řeč. Už ve čtyřech vyjednávacích kolech se nedokázali shodnout na zvýšení mezd, když odbory požadují nárůst až 24 %.

Rekordní zisky automobilky rozdělit pracovníkům

První více než půlhodinový informační mítink se uskuteční 19. března v mladoboleslavské svařovně a bude pro automobilku znamenat výpadek výroby asi 30 aut, řekl Povšík. Celkem odbory chtějí do 22. března uspořádat kolem 60 mítinků, a to i na nočních směnách.

"Budeme lidem vysvětlovat naše požadavky. Firmou nabízený růst mezd vzhledem k jejím rekordním výsledkům pokládáme za nízký. Také odmítáme podnikem navrhovaný nový mzdový systém, který nepřináší zajištěný růst mezd všem zaměstnancům," řekl Povšík. Jeho slova se opírají o rekordní prodeje a výrobu automobilky, když za rok 2006 si vůz s okřídleným šípem zakoupilo 549 667 zákazníků, což je rekord v historii značky. [celá zpráva]

Porovnání tržeb Škody Auto v roce 2005 a 2006 podle jednotlivých regionů. (zdroj: Škoda Auto) Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.

Velké rozdíly v návrzích

Konkrétní návrhy mezd si obě strany poprvé představily na začátku února a dost diametrálně se liší. Škoda navrhla zvýšit všem zaměstnancům tarifní mzdy v průměru o 6,1 procenta v období od 1. dubna 2007 do 31. března 2009. Pro letošní rok navrhla jednorázový bonus 6600 korun, který minulý týden navrhla zvýšit na 8000 korun. Odbory požadují pouze jednoroční dohodu do 31. března 2008 a zvýšení tarifů v průměru o 17 procent. Spolu s dalšími požadavky odborů by to znamenalo nárůst celkového objemu mezd o 24 procent.

Bez zahrnutí platů managementu je dnes průměrná měsíční mzda v automobilce v rozmezí asi od 22 000 do 27 000 korun, průměrná mzda v České republice je kolem 20 000 korun. Počet zaměstnanců automobilky se loni meziročně zvýšil asi o 700 na 26 728.

Firma případné navýšení svých mzdových návrhů podmiňuje ochotou odborů přijmout nový mzdový model. "Teprve až se nám podaří dohodnout celkovou podobu mzdového systému, můžeme začít vést debatu o navýšení tarifů a jednotlivých složek mzdy," uvedl minulý týden personální šéf automobilky Martin Jahn.