"Jako optimální a dostatečně dynamický nám připadá satelitní systém," řekl v pátek novinářům předseda Rady Asociace krajů České republiky (AKČR) a hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský při jednání AKČR v Hrotovicích na Třebíčsku. Kamióny by podle představ krajů mohly projet obcí po silnicích nižších tříd, ale zaplatit za to mnohonásobně více.

"Systém by měl být motivační, aby kamióny vytlačil na kapacitní komunikace. Nejlevnější by měla být doprava na dálnicích, nejdražší na silnicích druhých a třetích tříd," dodal Tošenovský. V Ústeckém kraji jezdí například podle hejtmana Jiřího Šulce často kamióny s chemikáliemi po okresních silnicích. "Nemají tam co dělat, ale nelze jim v tom zabránit. Jedině je možné sledovat celou silniční síť satelitem," řekl Šulc.

Na Vysočině je podle hejtmana Miloše Vystrčila typickým příkladem silnice kopírující dálnici D1 z Jihlavy přes Měřín do Brna. "Obce si stěžují na rostoucí počet projíždějících kamiónů, my však nemáme statistická data," postěžoval si Vystrčil. Mýtné se v ČR vybírá zatím na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic pomocí mikrovlnné technologie, která vyžaduje stavbu stovek ocelových bran.

Povinnosti platit podléhají vozy o hmotnosti 12 tun a více. V únoru se ministerstvo dopravy dohodlo s firmou Kapsch, která zakázku na mýtné vyhrála, že na silnicích první třídy bude využita převážně satelitní technologie. Změnu systému však musí ještě schválit antimonopolní úřad. Dopravci by na silnicích první třídy měli začít platit od 1. ledna 2008. Ministr dopravy Aleš Řebíček v rozhovoru pro dnešní Hospodářské naznačil, že by se mýtné do budoucna mohlo rozšířit i na silnice nižších tříd a vozy nad 3,5 tuny.