Ušetřených osm miliard však podle Beránka neznamená, že o stejnou sumu na druhé straně přišla horská zimní střediska. "Jedna třetina té sumy jsou nepřímé náklady, tedy peníze, které měli lidé připraveny na lyžařské vybavení, oblečení, brýle a podobně," tvrdí Beránek. Zimní lyžařská střediska doma i v zahraničí tak Češi, kvůli tomu, že zůstali doma, ochudili zhruba o 5,3 miliardy korun.

Otázkou zůstává, jak lidé z ušetřenými penězi naloží. Podle průzkumů MC se zhruba čtvrtina peněz vrátí do cestovního ruchu. "Lidé přesunou spotřebu na léto, to je jeden z důvodů, proč prodej zájezdů na první moment letos tak běží," říká Beránek. A údaje cestovních kanceláří mu dávají za pravdu.

Lidé si už kupují letní dovolenou

Prodej letních dovolených až s půlročním předstihem se letos zvýšil někde i o 20 procent proti loňskému roku. Lidé si také dopřávají dražší zájezdy než loni.

Společnost Mag Consulting odhaduje, že další čtvrtinu úspor lidé investují do zvelebování svého bydlení a hypotečních úvěrů a čtvrtinu utratí v různých jarních výprodejových akcích, například zimního oblečení.

"Zbytek se rozpustí v rubrice ostatní, to znamená sport, kultura a tak dále. Část peněz již lidé utratili," doplňuje Beránek.

Většina lyžařských středisek se chystá ukončit zimní sezónu

O letošní zimní sezóně v České republice se dá již hovořit jako o skončené, neboť většina lyžařských středisek na českých horách se chystá ukončit provoz tento nebo příští víkend. Lyžovat se bude již pouze na některých nejvýše položených sjezdovkách.

To je velký rozdíl proti loňské zimě, která byla na sníh naopak velmi bohatá a sezóna na horách končila někde až koncem dubna. "Letošní sezóna byla absolutně nejhorší v novodobé historii České republiky," shrnuje Beránek.

Na nedostatek sněhu žehrají například vlekaři, kteří vyčíslili ztráty na stamilióny korun. Nyní jim hrozí, že nebudou schopni splácet úvěry, a žádají o pomoc stát. Cestovním kancelářím poklesly tržby z prodeje zimních zájezdů o 30 procent a ztráty počítají také malé hotely a penziony.

Nejmenší úbytek turistů a tržeb hlásí největší hotely, které nabízejí alternativu k zimním radovánkám, například masáže a koupele, tedy tzv. wellness.