Článek
Kvůli projektu superjumba musí společnost propustit asi 10 000 lidí. [celá zpráva] To je asi pětina lidí, které zaměstnává. Proti propouštění ve čtvrtek protestovali zaměstnanci firmy ve Francii i v Německu. Právě tyto země drží ve společnosti EADS hlavní podíl.
Airbus chtěl první letadlo dodat už v roce 2006, výroba se ale stále odkládala. Podle posledního prohlášení by mělo první objednané letadlo k zákazníkovi dorazit příští rok.
A380 pojme až 555 cestujících, charterová verze dokonce až 800. Firma nemá ani tak potíž s fyzikou a tím, jak zvednout kolos do výšky, ale spíš s impelementací všech nutných součástí techniky. Především se konstruktéři potýkají s tím, jak protáhnout stovky kilometrů drátů trupem, který je nacpaný až po okraj sedadly a není zde žádné místo.
Airbus A380
Airbus 380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 m a výšku 24,1 metru. V běžné úpravě má kapacitu 555 cestujících, ale chystá se i verze pro charterové lety s až 830 pasažéry. Jeho dolet je až patnáct tisíc kilometrů. Přijímat tak obří stroj dnes může ve světě zatím jen 37 letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.
Firmy začaly zakázky odříkávat. Právě nákladní verzi měla odebrat americká přepravní společnost Fedex. Zakázku odřekla a místo Airbusů objednala Boeingy. [celá zpráva]