"Nejhorší situace je na silnicích druhých a třetích tříd, pro něž je peněz hrozně málo," řekl Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Hoření.

Zatímco dříve přispíval Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) také na opravy komunikací nižších tříd, od roku 2005 je to už pouze záležitost krajských rozpočtů. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav je v havarijním stavu již 44 procent ze 49 tisíc kilometrů silnic nižších tříd a 1705 z 12 520 mostů, které na nich stojí.

"Z tohoto pohledu jsou na tom dálnice podstatně lépe. Vždyť z dálničních mostů jsou v současné době zcela nevyhovující pouze tři, zatímco koncem roku 2005 jich takto bylo hodnoceno ještě osm. Avšak na silnicích první třídy je ve špatném či havarijním stavu 288 mostů," informoval mluvčí ŘSD.

V loňském roce šlo na opravy mostů na dálnicích 150 miliónů korun a na silnicích první třídy 500 miliónů Kč. "Aby se kondice mostů zásadně zlepšila a manko z historie smazalo, potřebovali bychom ročně kolem 2,5 miliardy," odhaduje Hoření.

Přes 1300 mostů starší sta let

Na pozemních komunikacích je v České republice celkem 16 453 mostních objektů. Z nich bylo 1352 postaveno ještě před rokem 1900 a dalších 4090 mostů vyrostlo na silnicích v letech 1901 až 1950. Řidiči tedy nezřídka projíždějí i přes mosty starší než sto let. Tím více zaráží, že na jejich obnovu a rekonstrukce nedává stát víc peněz. Že je situace neúnosná, se shodovali odborníci už v roce 1996. Tehdy byl přijat program obnovy mostů, který počítal s výdaji přes tři miliardy korun. Postupně byl však utlumován a finanční prostředky šly především na budování nových dálnic.

Kolik je v ČR silničních mostů
druh komunikace počet mostů
dálnice 545
silnice I. třídy 3388
silnice II. třídy 4481
silnice III. třídy 8039
celkem 16 453
pozn: údaje jsou k 1. lednu 2006
zdroj: SFDI

Je tedy zřejmé, že po mostech z dob Rakouska-Uherska budeme v Česku muset jezdit ještě desítky let. Intenzita silničního provozu je přitom dvojnásobná ve srovnání s rokem 1989 a po vstupu ČR do Evropské unie se dál zvyšuje.

Nejhůře jsou na tom kraje

Nejhorší je stav mostů na silnicích 2. a 3. třídy, které patří do vlastnictví krajů. Například v Pardubickém kraji je 810 mostů ve vlastnictví kraje. "Statika stavu nosné konstrukce těchto mostů je bohužel alarmující. 92 mostů totiž zcela nevyhovuje, dalších 265 patří do kategorie podmínečně vyhovující," konstatoval náměstek hejtmana Ivo Toman (ODS).

Ze 714 mostů na silnicích 2. a 3. tříd v majetku Zlínského kraje jsou čtyři mosty v havarijním stavu, ve velmi špatném je jich šest procent a ve špatném stavu 24 procent. "Čtyři mosty označované jako havarijní jsou na méně významných cestách, takže náš plán oprav pro letošní rok se s nimi nekryje," uvedl ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

V Plzeňském kraji je z necelé tisícovky silničních mostů každý desátý ve špatném stavu.

Jinde jsou na tom lépe. "Právě proto, abychom se do havarijní situace s mosty nedostali, jsme letos uvolnili z rozpočtu kraje celkem 224,5 miliónu korun na jejich rekonstrukce a výstavbu," řekl právu první náměstek jihočeského hejtman Robin Schinko (ODS) s tím, že klíčovou je rekonstrukci mostu u Poráka v Českém Krumlově.

Ihned je třeba přes 42 miliard

K odstranění všech závad na silnicích druhých a třetích tříd by podle SFDI bylo jednorázově potřeba přes 42 miliard korun a v průběhu dalších devíti let ještě 15 miliard. Na to kraje, do jejichž vlastnictví tyto silnice přešly, prostě nemají a mít nebudou. Například kraj Vysočina potřebuje na opravy zchátralých silničních mostů zhruba 400 miliónů korun. Podle poslední prověrky by se zde stavbaři měli v nejbližších letech zaměřit na 38 mostů. V krajské pokladně ovšem letos zbývají peníze pouze na rekonstrukce čtyř z nich, které jsou na tom nejhůře.

"Mosty jsou zchátralé v celé zemi. V minulosti se jim věnovala menší pozornost než povrchům komunikací. Zřejmě to vyplynulo z toho, že opravy mostů jsou drahé, a přitom řeší jen krátký úsek silnice," uvedl na nedávné tiskové konferenci náměstek hejtmana kraje Vysočina Václav Kodet.