Zhruba 250 tisíc lidí ročně nemůže cestovat letadlem i přesto, že mají platnou letenku. Je to způsobeno rezervačním systémem aerolinek, které na každý let prodávají vždy o několik letenek více než je kapacita letu.

Takto postižený cestující má podle čtvrtečního rozhodnutí Evropského parlamentu (EP) nárok na odškodnění ve výši 600 eur v případě, že jeho let je delší než 3500 km. Stávající výše odškodného přitom byla 300 eur. U letů na více než 1500 km musí aerolinky poškozeným pasažérům vyplatit 400 eur. U kratších letů činí výše odškodného 250 eur. Dosud musely letecké společnosti v obou případech platit 150 eur.

Evropská komise navrhovala razantnější zvýšení

Evropská komise (EK) na konci ledna minulého roku přitom navrhovala mnohem razantnější zvýšení. V případě dálkových letů nad 3500 km chtěla EK prosadit odškodné 1500 eur, u kratších letů nad 1500 km pak 750 eur. Nové nařízení se bude týkat všech leteckých společností, které působí na území Evropské unie, včetně charterových letů. Odškodné budou aerolinky muset vyplácet i za zpožděné či zrušené lety z jejich viny.

Normu schválenou Evropským parlamentem podle Hospodářských novin kritizují zejména nízkonákladové aerolinky jako jsou například i v Česku operující EasyJet, SkyEurope, Ryanair nebo VolareWeb. Výše odškodného totiž několikanásobně převyšuje cenu jejich letenek, které jsou v řádu desítek eur. "Cestování může podražit," obává se David Nichols výkonný ředitel EasyJet.

ČSA rozhodnutí EP moc nepocítí

Na otázku Práva, zda by takové opatření bylo citelným zásahem do hospodaření Českých aerolinií (ČSA), odpověděl již v lednu 2002, kdy byl znám pouze záměr Evropské komise, jejich tiskový mluvčí Daniel Plovajko: "Rozhodnutí EU se samozřejmě budeme muset podřídit. Moc bychom to ale nepocítili. Cestujících, kteří s platnou letenkou daným spojem neodletí, je u ČSA ročně jen asi sto. Přitom loni České aerolinie přepravily přes 2,5 miliónu lidí. Máme velmi dobrý systém rezervací, který takové nepříjemné události minimalizuje." Aktuální vyjádření očekáváme.