Článek
dpoledne pak TGV v místech vzdálených asi 190 kilometrů východně od Paříže dosáhl dokonce rychlosti 553 kilometrů," informoval ve svém středečním vydání list Le Parisien.
Na expresní trati TGV Est mezi Paříží a Štrasburkem bude běžný provoz zahájen letos 10. června. Nynějším testováním chtějí železniční společnost SNCF a výrobce rychlovlaků Alstom prokázat, že po této trati budou vlaky moci bezpečně jezdit provozní rychlostí 360 kilometrů v hodině.
České dráhy usilují o zvýšení limitu
Právě Alstom vyrobil ve svém italském závodě rychlovlaky i pro České dráhy (ČD). Za 4,5 miliardy korun jim dodal sedm souprav Pendolino. Ty dnes jezdí mezi Prahou, Vídní a Bratislavou, i na trase Praha-Ostrava, a přepravily už přes 700 tisíc cestujících. Maximální rychlost pendolin je sice 250 kilometrů v hodině, české předpisy však povolují na území naší republiky jet nanejvýš 160 km/h. České dráhy proto už loni požádaly ministerstvo dopravy, aby se rychlostní limit zvedl alespoň na 200 kilometrů.
Na dotaz Práva, kdy se tedy pasažéři v Česku svezou dvousetkilometrovou rychlostí, odpověděl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Kolář: "Teoreticky to bude možné hned, jakmile se změní legislativa a Správa železniční dopravní cesty přizpůsobí koridorové tratě pro zvýšení limitu. Není vyloučeno, že se to podaří od nového jízdního řádu, jenž začne platit letos v prosinci."
České dráhy pro své rychlovlaky chystají i další novinky. Mezi Prahou a Ostravou budou počínaje 4. březnem nasazovat o nedělích a státních svátcích dvě soupravy navíc, aby se uspokojila poptávka. A již od 19. února si budou moci pasažéři pendolin ve všech železničních stanicích, kde na našem území tyto rychlovlaky zastavují, půjčit za zvýhodněných podmínek osobní auto.
V ČR vyroste trať pro až 300 km/h
V příštím desetiletí by se Česká republika měla konečně dočkat také rychlovlaků srovnatelných s TGV.
Vláda loni v červenci schválila financování výstavby třetího železničního koridoru Praha-Norimberk, která si vyžádá přes 75 miliard korun. Dokončen má být, stejně jako čtvrtý koridor Praha-České Budějovice-Linec, v roce 2016.
Vlak TGV
Vlaky TGV jsou elektricky poháněná vozidla, pohybující se po kolejích normálního rozchodu. Vzhledem k vysoké provozní rychlosti (kolem 300 km/h) však pro ně zpravidla jsou budovány vysokorychlostní tratě bez úrovňových křížení a s mimořádně velkými poloměry oblouků (v současnosti přes 7 000 m), sklon trati nepřesahuje 35 promile. Jednotky TGV se skládají ze dvou čelních a několika vložených vozů. První prototyp TVG 001 byl poháněn plynovou turbínou. Zvýšení cen ropy během ropné krize v roce 1973 však rozhodlo ve prospěch elektrické trakce. zdroj: Wikipedia
"Pro třetí koridor vyroste v některých úsecích zcela nová trasa, kterou plánujeme již v parametrech vysokorychlostních tratí, například pro rychlost až 300 kilometrů v hodině," potvrdila ve středu Právu Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty.