Článek
Sváteční den: k snídani chleba s máslem a medem, k svačině jogurt a jablko, k obědu svíčková s knedlíky a brusinkami a k večeři špagety s kečupem a sýrem, rajský salát. Při nákupu potravin na menu se v košíku sejdou země z celého světa.
"Jídlo k nám putuje tisíce až desetitisíce kilometrů. Největší konkurencí pro české výrobce však zůstávají sousedi: Poláci, Slováci a Němci, což je dáno i majiteli obchodních řetězců na našem trhu," řekl Právu prezident Potravinářské komory ČR Jaroslav Camplík.
V košíku celý svět
Původ nového koření, přidávaného do svíčkové, v Mexiku asi nikoho nezaskočí. To, že zelenina do ní nemusí být česká, ale i britská, italská a německá, hovězí irské a rakouské, překvapit může.
Kliknutím na graf jej zvětšíte
Med z Argentiny a Číny, máslo z Irska a Dánska pak jen doplní pestrou národnostní směsici. Ta čeká na zákazníka rovněž u jogurtů, českým konkurují zpravidla německé, polské a slovenské. Jablka k nám zase běžně dodávají sadaři z Itálie, Francie i Jižní Afriky.
Zboží z ciziny se na naše stoly dostane také ve špagetách s kečupem a sýrem podávaných s rajčatovým salátem. Podělí se o ně mj. Španělé, Poláci, Italové a Maročané.
Zahraniční původ mají v českých obchodech také nápoje. Třeba naše mléko nelítostně bojuje se slovenským a polským. Cukr na pultech je většinou český. Zatím. Po zavření tří cukrovarů firmy Eastern Sugar ztratí brzy ČR schopnost pokrývat jím svůj trh.
Potraviny z desítek zemí
"Hlavním důvodem, proč bychom měli kupovat české výrobky, je to, že jsou o 48 hodin čerstvější, a tak zdravější," vyzýval před časem prezident Agrární komory ČR Jan Veleba.
Podle mluvčí firmy Tesco Jany Matouškové však Čechy stále spíše než původ zajímá poměr ceny a kvality zboží.
Co nejvíce zajímá české spotřebitele | |
datum spotřeby | 97,3 % |
složení potraviny | 51,7 % |
výrobce/dovozce | 40,3 % |
výživové údaje | 40,0 % |
konzervační činidla. | 0,8 % |
váha/množství | 0,3 % |
jiné | 0,8 % |
Zdroj: Vědecký výbor pro potraviny, r. 2004 |
Tesco teď nabízí potraviny z desítek zemí, většinou z EU. Stejně jsou na tom zbylé obchodní řetězce v ČR. Ahold, jež provozuje obchody Hypernova a Albert, a Kaufland ale na rozdíl od Teska větší zájem Čechů o naše zboží zaznamenaly.
"Domnívám se, že v tom sehrává roli značka Klasa," konstatoval mluvčí Aholdu Libor Kytýr. Firma podle něj má v sortimentu produkty z ČR v 80 procentech. V Kauflandu to odhadli dokonce na 85 procent.
"Zohledňuje požadavky a zvyklosti českých konzumentů," řekl Právu mluvčí Kauflandu Michael Šperl. Jeho kolegyně z konkurenčního Lidlu Monika Šrámková však souhlasila spíše s Teskem, že při výběru zboží jsou pro našince stále hlavní ceny.