Článek
Rada v roce 2006 řešila 68 stížností, z toho 19 uznala jako oprávněných. Asi nejznámější je prosincový případ, kdy operátor Vodafone dal parohy na reklamní billboardy konkurenčních společností. Vodafone parohy odstranil.
Ačkoliv Rada nemá právo firmám nějakou reklamu zakázat a její rozhodnutí je spíše doporučující, firmy se jejím rozhodnutím většinou řídí. "Úspěšnost zásahů rady je velmi dobrá, zhruba 97 procent závadných kampaní je staženo či upraveno," řekl ČTK ředitel RPR Pavel Kurýl.
Kromě Vodafonu byla uznána za neetickou například reklama časopisu Elle, který inzeroval, že čtenáři dostanou drahý parfém. Když časopis otevřeli a těšili se na parfém, dozvěděli se, že jej dostanou pouze tehdy, když si časopis předplatí.
Vadné bylo také například tvrzení v reklamě na žvýkačky Nicorette, že sníží počet vykouřených cigaret za den o 50 procent. Rada doporučila, aby firma raději o číslech nemluvila.
Několik reklam bylo také prohlášeno za závadné kvůli degradaci postavení ženy nebo kvůli klamání spotřebitele.
Muž bez popisky
Stížnost na jakoukoliv reklamu, třeba jen reklamní leták ve schránce, může podat kdokoliv. Rada tak řešila například stížnost, že v jedné tiskové reklamě se objevil automobilový závodník a pod ní bylo uvedeno jeho jméno. Na stránce však byl i domorodý obyvatel Nového Zélandu, ale jeho jméno uvedeno nebylo. Člověk, který psal stížnost, to považoval za rasismus. Rada stížnost zamítla.
Společnost Bedřicha Smetany si také například stěžovala na to, že je skladatel využit v reklamě na pivo.
Příklady uznaných stížností | ||
firma či produkt | médium | odůvodnění |
Okay elektrospotřebiče | leták na přehrávač dvd | klamavá reklama |
AAA auto | tisková inzerce | reklama nebyla odlišena od redakčního materiálu |
Vodafone | plakát na cenu volání do zahraničí | klamavá reklama |
Hnutí pro život | billboardy proti potratům | reklama vyvolává pocit strachu a hnusu, a nepříjemné pocity žen, které interupci podstoupily ze zdravotních důvodů |
Plus-discount | letáky srovnávající ceny | klamavá reklama |
Vodka Toffee | tisková reklama | sexismus |
Plus-discount | letáky srovnávající ceny | klamavá reklama |
Sdružení Řetěz lásky k dětem | billboardy proti kouření dětí "O přestávce stihnu i dvě" | reklama je neetická |
Nicorette | televizní spot | zaváděcí tvrzení |
Elle | inzerce na parfém uvnitř čísla | klamavá reklama |
Vodafone | parohy na inzerci konkurentů | neetická reklama |
zdroj: Rada pro reklamu |