"Protože oba provozy již začaly s výrobou, může centrální závod ve Wolfsburgu obnovit pravidelnou výrobu vozů," řekl mluvčí VW Peter Schlelein. Výpadek výroby připravil podle něj VW o 22 tisíc vozů. V sobotu ukončená stávka odborového svazu IG Metall je po 50 letech stávkového boje první úplnou porážkou. Protože narušila klíčový automobilový průmysl v zemi, postavila se proti ní většina veřejnosti, ale i někteří odboráři. Východoněmečtí strojírenští dělníci stávkovali za zkrácení pracovní doby o tři hodiny na 35 hodin týdně a chtěli tak dosáhnout úrovně svých západoněmeckých kolegů.

Zaměstnavatelé však byli tvrdě proti a namítali, že kratší pracovní týden povede ke zvýšení již tak vysokých pracovních nákladů a zabrání investicím na východě SRN. Upozorňovali také na nižší produktivitu práce, než je v západní části země. Kromě VW stávka omezila výrobu také v bavorské BMW. Ukončení stávky odvrátilo hrozbu přerušení výroby v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto, informoval v úterý mluvčí firmy Jaroslav Černý. Během tohoto týdne by se také měla naplno obnovit výroba všech typů motorů v Mladé Boleslavi.

Porsche pracovní dobu omezí

Omezení pracovní doby se ale dočkají pracovníci v továrně výrobce sportovních vozů Porsche AG ve východoněmeckém Lipsku. Avšak ze zcela jiných důvodů a navíc se dostanou jen na standardní úroveň 38 hodin týdně. V počátcích výroby modelu Cayenne, tedy na konci loňského roku, zvýšila nejziskovější automobilka na světě 300 zaměstnancům východoněmecké továrny pracovní dobu o dvě hodiny, které byly určeny pro zaškolení.

Zahajovací fáze výroby však již podle automobilky skončila a Cayenne byl úspěšně představen na téměř všech mezinárodních trzích. Proto již není potřeba zaměstnance dále školit. Porsche chce také v druhé polovině letošního roku zahájit v lipské továrně výrobu modelu Carrera GT, čímž by vzniklo 70 nových pracovních míst. Továrna byla otevřena v srpnu 2002.