Hlavní obsah

Kamiónům zákon nepřikazuje řetězy ani zimní pneumatiky

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

ČESKÁ REPUBLIKA

Na dopravních zácpách, které v Česku způsobuje sněhová kalamita, mají nemalý podíl řidiči kamiónů. Zákon pro ně nenařizuje povinné zimní pneumatiky a ve výbavě nemusejí mít řetězy. Není tedy divu, že na zasněžené či zledovatělé vozovce nebyly kamióny ve středu schopny vyjet prudší stoupání a zatarasovaly komunikace.

Článek

"Jako člověk tvrdím, že zimní pneumatiky jsou na zledovatělých vozovkách nezbytné, aby se zabránilo zbytečným ztrátám na životech. Jejich povinné zavedení ale nechystám. Vždyť si na tom vylámali zuby všichni mí předchůdci v ministerském křesle," řekl už dříve Právu ministr dopravy Aleš Řebíček.

Teď ale ministerstvo dopravy (MD) přece jen mění názor. "Pokusíme se do chystané novely zákona o provozu na silnicích protlačit alespoň ustanovení, že pokud řidič jede ve ztížených povětrnostních podmínkách, musí být vozidlo vybaveno odpovídajícím způsobem. Při prudkém sněžení tedy i zimními pneumatikami," ujistil včera Právo mluvčí MD Karel Hanzelka.

Ministerstvo se v tom inspiruje příkladem Německa, které takovou legislativní změnu zavedlo v loňském roce.

Gumy přezouvá jen třetina řidičů

O tom, že používání zimních pneumatik a u kamiónů i řetězů by se už nemělo ponechávat jen na libovůli řidiče, je léta přesvědčen Autoklub ČR. Ten se marně snažil takovou povinnost prosadit už do novely zákona č. 361 o provozu na silnicích, která nabyla účinnosti 1. července 2006.

Testy prokázaly, že při teplotách pod deset stupňů Celsia jsou zimní pneumatiky na všech druzích povrchu bezpečnější než letní. Lepší výsledky byly zaznamenány při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy.

Na sněhu je u zimních pneumatik brzdná dráha z rychlosti padesát kilometrů v hodině 35 metrů, avšak u letních 43 metrů, tedy o osm metrů delší. Na ledu je rozdíl ještě větší. Z třicetikilometrové rychlosti se auto při použití zimních pneumatik podařilo zastavit po 57 metrech, ale s letními gumami až po 68 metrech. Přesto pneumatiky na zimu přezouvá v ČR jen asi třetina řidičů.

Odpůrci zavedení povinné zimní výbavy argumentují tím, že by to byl citelný zásah do řidičovy kapsy a do nákladů dopravních firem. Na rozdíl od skandinávských zemí nebývá v Česku sníh a led celou zimu. Většinu času tedy zimní gumy nejsou opravdu potřeba. Ovšem pokud nepřijde taková kalamita, jakou zažíváme v těchto dnech.

Raději nevyjíždět

V souvislosti se sněhovou kalamitou ministerstvo dopravy vyzvalo řidiče, aby bez zimních pneumatik nevyjížděli nebo si doplnili výbavu auta.

Kolony kamiónů ve středu stály na mnoha silnicích. Foto: ČTK/Luboš Pavlíček

"Základní doporučené vybavení pro tento čas zahrnuje zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech, nemrznoucí směsi v autě, škrabku na led, rozmrazovač zámků a při cestě na hory sněhové řetězy, smetáček na sníh, lopatku a baterku," vyčíslil Hanzelka.

Kde jsou povinné zimní pneumatiky

  • Norsko
  • Švédsko
  • Slovinsko
  • Lotyšsko
  • Rakousko (jen v horských oblastech)

O možnosti uzákonit povinné zimní pneumatiky se sice uvažuje v řadě evropských zemí, do své legislativy to ale zatím přijaly jen skandinávské země, Lotyšsko a Slovinsko. Například v Rakousku jsou zimní pneumatiky a řetězy povinné pouze na některých horských silnicích, kde to stanoví dopravní značení. Pro zimní obutí jsou v Rakousku tvrdé normy - hloubka dezénu pneumatiky nesmí klesnout pod čtyři milimetry.

Reklama

Související témata:

Související články

Sníh vyřadil z provozu ruzyňské letiště

Pražské ruzyňské letiště bude kvůli počasí zavřeno více než 24 hodin. Odbavovat přestalo ve středu o půl čtvrté ráno a první letadlo vzlétne nejdřív ve čtvrtek...

Výběr článků

Načítám