Osmašedesátiletý Čong je vyšetřován od poloviny loňského roku a obžaloba se mu snaží prokázat, že si z firemních účtů protiprávně převedl více než 100 milionů dolarů (přes 2,1 miliardy Kč) a ty použil pro soukromé a další účely. Část z takto získaných peněz zřejmě použil i na úplatky lobbistům ve snaze získat výhody pro podnik i pro sebe.

Čong je rovněž obviněn z toho, že způsobil finanční újmu některým firmám skupiny Hyundai. A to tím, že uzavíral diskutabilní smlouvy, s jejichž pomocí podle tvrzení obžaloby zajišťoval ochranu finančních zájmů svých i svého syna Čong Ui-suna. Ten řídí automobilku Kia Motors, která je součástí skupiny Hyundai.

"Obžalované je třeba přísně potrestat, protože zločiny spáchané v tomto případu jsou velmi závažné," uvedla prokuratura v požadavku, kterým se nyní zabývá soud. Prokurátoři požadují vysoké tresty také pro další vysoké představitelé šesté největší automobilky světa.

Podle pozorovatelů nelze předvídat, jaké stanovisko v případu soud zaujme. Korejské soudy se ale podle agentury AP často setkávají s veřejnou kritikou za to, že jsou k šéfům velkých koncernů příliš shovívavé. Soudy v podobných případech korupce odsouzeným udělily podmíněný odklad, takže odsouzení se vyhnuli nástupu do vězení.

Čong si loni pobyl ve vazbě jen dva měsíce a ještě koncem června byl propuštěn na kauci. Skandál se zneužíváním peněz vrhl na skupinu Hyundai stín a způsobil jí další problémy vedle těch, s nimiž se potýká už delší dobu. Jde hlavně o spory s odboráři, kteří se domáhají vyšších mezd. Kvůli tomu se v automobilce stávkuje i v těchto dnech.

Zaměstnanci stávkují

Právě časté spory s odboráři jsou jedním z důvodů, proč se automobilka snaží expandovat hlavně v zahraničí. Součástí plánu je i výstavba nového závodu v Nošovicích na severu Moravy, kde chce Hyundai investovat více než miliardu eur, v přepočtu asi 28 miliard Kč. Automobilka by měla zaměstnat až 3 500 lidí a vyrábět až 300 000 vozů ročně. Továrna by měla být otevřena koncem příštího roku.

Zaměstnanci sdružení v odborech v pondělí přestali pracovat a chtějí po zaměstnavateli, aby jim vyplatil prémie v dohodnuté výši. Automobilka vyplatila prémie pouze ve výši jednoho měsíčního platu, neboť zaměstnanci kvůli loňským stávkám nesplnili plán výroby. Na dnešek stávka naplánovaná není, ale už ve středu by se měla opakovat.

Hyundai Motor a jeho sesterská automobilka Kia Motors se na vývozu automobilů z Koreje dohromady podílejí z více než 70 procent. Automobily se na celkovém vývozu jihokorejského zboží podílejí asi z deseti procent.