Jen nepatrný nárůst počtu kamiónů zaznamenali od zavedení mýtného v obcích ležících na trase takzvané Staré pražské silnice mezi Litoměřicemi a Prahou podél dálnice D8.

"Provoz se od ledna zvýšil, ale nikterak dramaticky," řekl Právu starosta obce Straškov-Vodochody Jan Bartoň (SNK ED).

Stejný dojem má i místostarosta Veltrus Tomáš Čapek (SNK). "Kamiónů jezdí nyní městem víc než loni, ale rozhodně to nestojí tak, že by se tady tvořily kolony. Vypadá to, že ušetřit na mýtném chtějí hlavně malé firmy. Velcí dopravci dávají přednost dálnici."

Starosta Terezína Jan Horníček (ODS) prý nepostřehl, že by se od ledna něco změnilo.

V Rokycanech nic nezaznamenali

"Kamiónů projíždí městem dlouhodobě jen velmi málo. Je to asi tím, že dálnice je tady hodně blízko. Dopravci mají určitě dobře spočítané, jaká cesta je pro ně výhodnější."

O mírném nárůstu počtu kamiónů hovoří Jan Auinger (ODS), místostarosta Mýta na Rokycansku, které leží na staré silnici z Plzně do Prahy. I zde jsou obavy, že někteří dopravci využijí staré silnice z Plzně do Prahy, aby nemuseli platit mýtné na D5. "Je jich asi o trochu víc než před zavedením mýta. Ale je to jen můj subjektivní dojem, který nemám ničím podložený," dodal Auinger.

Nedaleko Mýta leží při stejné silnici obec Svojkovice. Její starosta Petr Mudra (SNK) o žádném zvyšování dopravy neví. "Tady byl provoz dost velký už předtím. Jezdí přes nás zhruba osmdesát kamiónu denně do nedalekého podniku a nemám pocit, že by jich teď bylo víc. Zatím si ani nikdo nestěžoval," podotkl Mudra.

Signály o přibývajících kamiónech nemá rokycanský starosta Jan Baloun (ODS) ani tamní policejní ředitelství. "Žádný nárůst kamiónové dopravy jsme nezaznamenali," uvedla rokycanská policejní mluvčí Jana Tomková.

Z Brna do Olomouce by to bylo komplikované

V Prostějově policie zatím konkrétní poznatky o zvýšeném provozu kamiónů, které se zatím mohly městu směrem na Olomouc vyhýbat po čtyřproudové rychlostní komunikaci R46, neregistruje. "Nevím o tom, zatím nám žádný podnět nepřišel. Pravda ovšem je, že co není zakázáno, to je dovoleno a pokud si řidiči nějakou cestu mimo placené úseky najdou, těžko se jim v tom dá zabránit," uvedla mluvčí prostějovské policie Alena Slavotínková.

Vyhnout se mýtným bránám na trase od Brna do Olomouce se dá tak, že již od Brna lze jet přes Rousínov a Vyškov po staré cestě, kopírující silnici R46 a přes obec Brodek u Prostějova přijet až k sousedícímu ústí exitu R46 Prostějov jih a staré silnice. Stará silnice ale za Prostějovem v Olšanech končí, takže do Olomouce se nabízejí další dvě možnosti.

Buďto sjet do Prostějova a komplikovaně přes četné kruhové objezdy a světelné křižovatky projet na Smržice a silnicí 449 zamířit do Slatinic a po cestě 570 přes Lutín a Hněvotín do Olomouce. Pokud by se chtěl řidič kamiónu často ucpanému Prostějovu vyhnout, musí odbočit ze staré silnice od Brna před Prostějovem na obec Výšovice a vlevo do Bedihoště. Odtud vede cesta 434 do Tovačova a 435 do Olomouce.

Ve městech a obcích, kudy vedou tyto složité objízdné trasy po silnicích druhých a třetích tříd, dosud zvýšení frekvence dopravy nezaznamenali.

"Tyto tendence tady byly už dříve. Stane se, že do obce čas od času nějaký cizí kamión zajede, ale pak se ukáže, že jeho řidič zabloudil. O nárůstu dopravy se ale nedá mluvit," řekl Právu starosta Hněvotína na Olomoucku Jaroslav Dvořák (nez.).

Zvýšený průjezd nákladních aut neregistrovali ani například v Tovačově či Kojetíně, kterým by se auta projíždějící mimo dálnici přes Olomouc ve směru na Přerov, Lipník a Ostravu nemohla vyhnout. "Nepozoroval jsem u nás v posledních dnech větší automobilový provoz než obvykle," konstatoval starosta Kojetína Mojmír Haupt (ČSSD).

Obavy ze sílícího provozu kamionů, které místo po dálnici D2 pojedou na hraniční přechod se Slovenskem po staré cestě mezi obcemi, se zatím na jižní Moravě nenaplnily. Podle starostů je to možná otázkou krátké doby, než se tyto obavy naplní a lidé budou trpět.

Masivní přesun

"Měli jsme z toho hodně velké obavy, ale zatím situace není tak zlá. Náš prvotní odhad je, že těch kamionů jede přes Hustopeče asi o deset procent víc," řekl Právu starosta Hustopečí Luboš Kuchynka (ODS). Rozhodně ale varuje před přílišným optimismem. Podle něj masivní přesun na souběžnou trasu teprve nastane. "Rozhodně si nemyslíme, že je vyhráno. Zřejmě tady zatím jezdí řidiči, kteří to znají. Až si to vyzkouší zahraniční řidiči, provoz podle mě ještě zesílí," dodal starosta.

Stejné poznatky má i starosta Rajhradu u Brna František Ondráček (ODS), který zatím zvýšený provoz kamionů v obci nezaznamenal. "Zatím se naše obavy nenaplnily, uvidíme, jak to bude vypadat dál," dodal starosta.

Podobné poznatky mají i policisté a podle Jany Šípkové z jihomoravské policejní správy v Brně není provoz na komunikacích kopírující dálnici D2 výrazně vyšší.  

Na nárůst kamionové dopravy po zavedení mýtných bran na dálnici si už stěžují představitelé města Písku, které leží na trase Plzeň - Jihlava. "Ještě před zavedením nového systému zpoplatnění nákladní dopravy před touto situací varoval můj předchůdce. Nyní je to realita. V nejbližších dnech chci oslovit ministra dopravy a požádat o nápravu. Možná jde o období přechodné, ale pro nás zcela nepřijatelné. Nadměrná doprava znamená těžké poškozování komunikací," uvedl starosta Písku Miroslav Sládek (ODS).