Ekonomicky výhodné by pro ČR podle Římana bylo i to, že evropskou jihozápadní cestou a ropovodem Družba na českém území by bylo možné zásobovat i sousední Slovensko. Podle ministra i zástupců firmy Mero, která spravuje ropovody v ČR a vlastní také ropovod Ingolstadt, je jednání reakcí na aktuální problémy s dodávkami ruské ropy prostřednictvím ropovodu Družba.

"Má včerejší (čtvrteční) debata s ruským velvyslancem na půdě MPO dala jasně najevo, že ruská strana nemůže garantovat to, že by k podobným situacím podobného charakteru už nikdy v budoucnu nedošlo," uvedl Říman. Ropovody Družba a IKL se setkávají v Centrálním tankovišti ropy Nelahozeves. Smlouva by měla umožnit uvolnit kapacitu ropovodu TAL tak, aby v případě krize v zásobování Družbou mohla být využita plná kapacita ropovodů TAL a IKL ve výši zhruba devíti až desíti milionů tun ropy za rok.

Toho by bylo možné dosáhnout, pokud se rafinerie v německém Karlsruhe, kterou TAL zásobuje, domluví na dalším zásobování s provozovatelem francouzského ropovodu SPSE vedoucího z Marseille, a uvolní tak TAL pro potřeby ČR. "Jednání ukázala to, co jsme říkali na začátku týdne, že jsme schopni zásobovat ČR v plném rozsahu prostřednictvím ropovodu IKL," uvedl Říman.

Dodal, že nyní je potřeba dojednat s partnery na německé straně konkrétní scénář toho, jak by to fungovalo, kdyby někdy tato potřeba v budoucnu nastala. Jednání vedoucí k podpisu smlouvy podle Římana mohou trvat týdny, či spíše měsíce. "Vzhledem k tomu, že nepředpokládáme, že k událostem v Rusku ze začátku tohoto týdne bude docházet každý měsíc, tak si myslím, že nemáme zase až takový časový pres," dodal.

Směr ropovodu v ČR se dá otočit

Využití ropovodu TAL by podle Římana bylo výhodné i proto, že směr toku ropovodu Družba na českém území se dá otočit, což by umožnilo dodat ropu přes jihozápad Evropy Česku i Slovensku. Slovensko je nyní podle ministra stoprocentně závislé na dodávkách ropovodu Družba; z hlediska ropné bezpečnosti Slovenska je proto pro SR velmi zajímavé spolupracovat s Českou republikou.

Co se týče nákladů na dopravu ropy Družbou a prostřednictvím TAL, jsou podle Jaroslava Pantůčka, generálního ředitele společnosti Mero zhruba stejné. Celkové náklady na dopravu přes TAL a Ingolstadt by však byly zřejmě vyšší, neboť je nutné platit i poplatky za dopravu ropy do tankerů, průjezd Bosporem a další. Stát by to však v případě, že by v krizové situaci využil jihozápadní evropskou cestu, finančně nic nestálo, uvedl Říman.

"Mero je sice stoprocentně vlastněno státem, nicméně nedostává ze státního rozpočtu žádné dotace a já nepředpokládám, že by je v budoucnosti dostávala," řekl. Spor Ruska a Běloruska zastavil od pondělí na tři dny dodávky ropy Družbou do Polska, Německa, na Ukrajinu, na Slovensko, do České republiky a Maďarska.

Transněfť zastavila tranzit přes běloruské území s odůvodněním, že Bělorusko nelegálně odčerpávalo její ropu jako formu platby za jednostranně uvalené tranzitní poplatky. Na zásobování České republiky ropou ale tento výpadek neměl vliv, protože surovina byla do české části ropovodu čerpána ze zásobníků na Slovensku.