"ŘSD je provozovatelem mýta pro první etapu, v níž bylo od 1. ledna zpoplatněno 950 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Druhá etapa je plně v režii ministerstva dopravy (MD). Nyní se pro ni připravují rozličné varianty," uvedl na tiskové konferenci ředitel úseku elektronického mýtného ŘSD Vladimír Bielko.

O tom, kdy bude možné budování druhé etapy rozjet naplno, není jasné ani společnosti Kapsch, která je generálním dodavatelem systému mýtného pro ČR.

"Jaké bude definitivní technické řešení a kdy začne realizace, je plně na rozhodnutí ministerstva dopravy," konstatoval člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak.

Podstatně méně bran

Zatímco pro první etapu byla použita mikrovlnná technologie, MD nyní dospělo k závěru, že pro silnice první třídy se využije satelitní řešení, jež navrhl expertní tým vedený profesorem ČVUT Petrem Moosem.

"Na silnicích první třídy se tak postaví podstatně méně mýtných bran než původně plánovaných 500. Výstavba se usnadní, odpadne většina problémů s výkupem pozemků. Satelitní systém navíc umožní vytvářet variace objízdných tras a pružněji čelit pokusům dopravců vyhnout se placení," propaguje Moos výhody tzv. hybridního řešení s převažujícími satelitními prvky.

MD i pro satelit počítá s Kapschem

Podle Moose bude takový systém možné na 1190 kilometrech silnic první třídy spustit od 1. ledna 2008. Pokud by však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dospěl k závěru, že využití jiné než mikrovlnné technologie by změnilo zadávací podmínky soutěže na mýtné, muselo by MD vyhlásit soutěž novou. Realizace by se tak oddálila nejméně o další rok.

Na dotaz Práva, jestli se i pro výstavbu druhé etapy počítá s Kapschem, odpověděl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač: "Kapsch by měl být integrátorem celého systému. Pro nás je nejdůležitější, aby satelit byl v budoucnu hlavním prvkem a mikrovlnná technologie podsystémem."