Fronty u prodejních okének s palubními jednotkami se nekonají, jedná se spíš o nárazové skupiny příchozích. Ani provoz kamiónů není nijak výrazný. A kdo by očekával k mýtnému informační tabule rozměrů billboardu, mýlil by se. Daleko menší cedulky "mýto.cz premid" jsou u vstupu do haly celní zóny a dalšími službami pro řidiče.

"Denně odbavíme u dvou okének tak 150 zákazníků,zatím to nic není. V Německu ještě doznívají svátky, největší nápor čekáme po Třech králích," řekla Právu Miloslava Ábelová z firmy CP Service.

O mýtném se moc neví

Cizinci prý o změně příliš nevědí. Jdou si jednoduše koupit dálniční známku a až u okénka se dozvědí o mýtném. "Jeden zákazník mi dokonce tvrdil, že palubní jednotku nepotřebuje, protože má španělský, ne český kamión," dodala.

Od okénka právě odcházel řidič ze Slovenska. "Ano, věděl jsem, že se zavádí mýtné, jezdím tudy i třikrát týdně. Znám to, v Rakousku to funguje podobně," dodal s tím, že paní u okénka mu všechno vysvětlila. "Až budu mít málo jednotek, začne přístroj pípat. Dokonce mi řekli, že přes republiku to vychází na 2500 korun. Nabil jsem si víc," vysvětlil na otázku, jak zjistí, kdy si má palubní jednotku dobít.

"Jedu do Nýřan, poradíte mi, jak se tam dostanu bez čtečky? Do Čech přijíždím ze Španělska po delší době a přístroj mám u majitele na firmě," dotazoval se řidič, který nechtěl čtecí zařízení. Troufnout si po dálnici bez palubní jednotky ale je přece jen hazard. Muž odcházel s doporučením informovat se na bezplatné zákaznické lince 800 698 629. "Vrátím se domů po třech týdnech a hned takováhle past," dodal, ale nemyslel to ve zlém, na tváří se mu mihl lehký úsměv.

Průvodce v devíti jazycích

"Zákazníci dostanou informativní knížku Průvodce elektronickým mýtným v devíti jazycích a u palubní jednotky je leták s návodem pro instalaci ve 27 jazycích," dozvěděli jsme se u okénka na druhé straně haly. Na pultu byly k dispozici mapky s vyznačením prodejních míst, bohužel bez místního určení a pouze v češtině. Leták informuje o 147 distribučních místech otevřených na území ČR.

"Ptali se tu Italové, Francouzi, Rumuni a Bulhaři. S těmi byla domluva nejsložitější," dodal obsluhující muž. "Někteří potřebovali zajet jen do Plzně, a když se vraceli, palubní jednotku už vrátili," dodala paní Ábelová s tím, že pokud řidič jednotky neprojede, nevyčerpané peníze se mu vrátí, stejně jako kauce za přístroj. "Pokud naopak nestačí dobít včas, má možnost půlhodinového dojezdu, což znamená zhruba 60, 70 kilometrů. Do té doby si už musí dobít," doplnili pracovníci u okénka.