Společnost Tesco Stores ČR již rozhodnutí ministerstva kultury obdržela a bude ho respektovat. "Nyní analyzujeme, jaký to bude mít dopad na budoucí provoz obchodního domu," řekla mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Dodala, že společnost bude muset přehodnotit plány na rekonstrukci tohoto obchodního domu, aby oprava byla v souladu s rozhodnutím ministerstva.

"Ministr shledal, že rozhodnutí ministerstva kultury bylo vydáno v souladu s památkovým zákonem a správním řádem," uvedla mluvčí úřadu. V řízení bylo podle ní spolehlivě zjištěno, že stavba splňuje zákonem předepsané podmínky pro prohlášení za kulturní památku, neboť představuje důležitý doklad architektury 70. let 20. století. Je významná i v evropském kontextu, když navazuje na architekturu meziválečného funkcionalismu a předznamenává v interiéru architektonické pojetí stylu high tech, konstatovala mluvčí.

Ministr kultury neshledal žádné relevantní důvody pro změnu nebo zrušení napadeného rozhodnutí, a proto rozklad zamítl a napadené rozhodnutí potvrdil, uvedla. Ministr rozklad zamítl 21. prosince 2006.

Kulturní památka jako ochrana

Návrh na prohlášení Máje za kulturní památku podal loni v březnu historik architektury Rostislav Švácha, mimo jiné v reakci na to, že vlastník budovy plánoval nejprve její demolici, poté rozsáhlou přestavbu.

"Pokud bude chtít vlastník této kulturní památky provádět údržbu, obnovu nebo stavební úpravy objektu, musí si vyžádat závazné stanovisko odboru kultury a památkové péče pražského magistrátu, který je v tomto případě orgánem pro výkon státní správy v oblasti památkové péče, doplnila mluvčí. Příslušný odbor magistrátu pak před vydáním závazného stanoviska žádá o odborné stanovisko Národní památkový ústav.

Otázka, zda Máj bude či nebude požívat památkové ochrany, byla důležitá jako precedens. Stavby tak mladé jsou předmětem sporů historiků umění, památkářů, samosprávy i vlastníků těchto objektů v tom smyslu, zda si ochranu zaslouží. Problematický může být i pohled široké veřejnosti na tuto věc, neboť většina laiků si pod pojmem památka stále ještě představuje zejména historický objekt.

Přes dvacet let funguje

Máj byl dokončen v roce 1975, vznikl na místě novogotického Šlikova paláce podle návrhu Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše z libereckého ateliéru SIAL, který v roce 1968 založil autor televizní věže na Ještědu Karel Hubáček. Podle Šváchy architektura Máje rozvíjí podněty tohoto jedinečného díla, ale navíc pohotově reaguje na výzvu, kterou v roce 1972 vyslal do světa projekt pařížského muzea Centre Georges Pompidou od průkopníků stylu high tech Renza Piana a Richarda Rogerse.

Prohlášení Máje památkou nebrání ani jeho úpravám. Statut památky jen zajistí, aby se z ní nesetřely právě ty znaky, které jí už zajistily historický význam, míní Švácha. Věří, že existují architekti, kteří by uměli navrhnout pietní rekonstrukci Máje - včetně původních autorů.