Za kilometr se platí průměrně 4,05 koruny. Neplatičům nyní hrozí pokuta až 500 tisíc korun. "V pondělí vyjela vozidla celníků vybavená technickými prostředky, kterými kontrolují, zda jsou vozidla vybavená fungujícími palubními jednotkami a zda platí mýto. Předpokládám, že během dne k větším zásahům nedojde," sdělil Právu na Nový rok mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.

Podle něj nebyl provoz velký, zejména kamióny se vrátí na dálnice a silnice spíše až po svátcích. Vozidla celníků mohou kontrolovat kamióny a autobusy na dálku a porovnávat získané údaje s těmi, které má centrála systému firmy Kapsch. "Pokud něco nesouhlasí, řidič kamiónu nebo autobusu dostane od celníků pokyn zastavit na bezpečném místě a následuje podrobnější kontrola," uvedl Barták.

"Systém běží spolehlivě a pracuje, jak má," sdělil Právu mediální zástupce firmy Kapsch Evžen Staněk. Podle něj bylo na Nový rok v činnosti již 69 tisíc palubních jednotek. "První výsledky kontrol ve formě statistických údajů o zásazích v terénu budou k dispozici 2. ledna odpoledne," dodal Staněk.

Ostrý křest v úterý

Tři speciálně upravené dodávky západočeských celníků křižovaly v pondělí už od sedmi ráno dálnici D5 od Rozvadova až po Rudnou u Prahy. Celníci pomocí palubních i mobilních čteček kontrolovali, zda řidiči kamiónů mají zaplacené mýtné. "Provoz je slabý. V SRN nesměly v pondělí kamióny vůbec na silnici, takže ani po českých dálnicích jich mnoho nejezdí. O rána jsme zkontrolovali pouze dva kamióny. Jejich řidiči měli řádně zaplaceno. Ostrý křest systému nastane v úterý," řekl Právu jeden z dvoučlenné hlídky celníků na plzeňském dálničním obchvatu.

Celníci mohou kontrolovat kamióny jak za jízdy, tak i odstavené na parkovištích. "Vůz máme vybavený patřičnými anténami, které kamióny snímají za jízdy i při stání. Na čtečce se nám ukáže, zda má řidič zaplaceno a zda platba odpovídá například počtu náprav kamiónu nebo jeho emisnímu zařazení," vysvětlil kontrolující celník.

Na místě až pět tisíc

Za nezaplacení mýtného mohou celníci řidiče pokutovat na místě blokově až do výše pěti tisíc korun, nebo přestupek předat do správního řízení, kde je sankce až půl miliónu. "Pokud se řidič vymlouvá například na to, že nemá peníze na zaplacení, můžeme nasadit na kamión botičku a tím řidiči znemožnit další pokračování v cestě až do zaplacení mýtného," dodal celník.

Na úterní nápor jsou připravené i benzínové čerpací stanice, kde si mohou řidiči kamiónů zařízení na průjezd placenou dálnicí koupit i dobít. "Během pondělního dopoledne jsme prodali jen dvě snímací jednotky. Jsme dostatečně předzásobeni. Úterní nápor bychom měli bez problémů zvládnout," řekla prodavačka z dálniční čerpací stanice na Svaté Kateřině u Rozvadova.

Hned v první den zavedení mýtného zaznamenaly čerpací stanice na trase dálnice D8 velký zájem řidičů o registraci a nabití palubní jednotky. "Zájem je od rána značný," řekl Právu Jindřich Kiesenbauer, provozovatel čerpací stanice Esso, která se nachází na nedávno otevřeném dálničním úseku z Ústí nad Labem k německé hranici. "Jednotek máme dost. Všechny zájemce uspokojíme," dodal.

Není proč otálet

Pro zahraniční řidiče jsou v dostatečném množství jednotky k dispozici také přímo na hraničních přechodech. Právu to včera potvrdila mluvčí severočeské cizinecké policie Eva Hauková. Severočeští celníci začali hned na Nový rok kontrolovat, zda mají řádně zaplacené mýtné také zahraniční kamióny.

"Není proč otálet. Využijeme kompetence, které od dneška máme," uvedl mluvčí Celního ředitelství v Ústí nad Labem Jiří Nejedlý. Na čerpadlech ÖMW na 111. kilometru D1 byli dobře vybaveni již na konci roku. Podle obsluhy jedné ze stanic však 1. ledna poptávka citelně poklesla. "Zákazníci se vybavili z větší části před příchodem Nového roku," usoudila pracovnice čerpadla pro směr do hlavního města.