"Podle sdělení dodavatele a podle čestného prohlášení a dokumentace má tento systém několik desítek typů vad a nedodělků, které ovšem podle tvrzení dodavatele nebrání provozu," řekl dnes novinářům Karel Hanzelka z tiskového oddělení ministerstva dopravy. Nyní úřad systém porovná s dokumentací a čestným prohlášením Kapsche, výsledky analýzy bude mít ministerstvo podle něj v nejbližších dnech.

Hanzelka nechtěl příliš komentovat, jaký bude další postup, pokud budou nalezeny rozpory a závažnější chyby v předávací dokumentaci. "Nepředjímejme. Budou to řešit právníci, pokud tam budou nějaké nedostatky," dodal s tím, že pokud nebude systém funkční, smluvní pokuta pro Kapsch je až 14 miliónů korun denně.

"Všechny brány jsou osazené a nám nic nebrání, abychom od 1. ledna spustili komerční provoz," řekl novinářům ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jako příklad vad či nedodělků například uvedl problém zatravnění ploch, které byly použity pro stavbu bran pro elektronický výběr mýtného.

Feix dodal, že k pátečnímu datu se opět zvýšil počet kamionů vybavených palubními jednotkami pro platbu mýtného. "K pátku bylo 65 000 jednotek, které byly aktivovány v systému a poslány na adresu našich zákazníků," podotkl.

Od 15. prosince běží zkrácený pilotní provoz systému, který podle představitelů Kapsche zatím vykazuje 99,66procentní úspěšnost. Systém zkouší 150 testovacích vozidel, do pilotního provozu je zapojeno všech 172 bran. Od 1. ledna bude měřit úspěšnost výběru nezávislý auditor, na základě jehož měření bude Kapschi vyplácena odměna.

Dopravci mají dvě možnosti, jak mýtné platit. Mohou si kilometry předplatit v tzv. systému PrePay, nebo platit až dodatečně v systému PostPay. Podle zkušeností z Rakouska i dosavadního průběhu registrací v ČR zvolí až tři čtvrtiny českých dopravců platbu dodatečnou.

Mýtné se zatím bude platit asi na 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic. Průměrná sazba bude 4,05 koruny za kilometr. Kdy se mýtné začne vybírat i na silnicích I. třídy, není zatím jasné.