Hlavní obsah

Slevy po Vánocích dosahují až 99 procent

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Ceny některého zboží se v důsledku slev po vánočních svátcích propadly o desítky procent. Podstatně laciněji lze nyní pořídit jak zimní textil a obuv, tak i elektroniku, hračky či sportovní potřeby. Další druhy zboží by pak měly zlevnit v lednu. Obchodníci často neváhají prodávat zboží i pod nákupní cenou, jen aby se i přes finanční ztrátu zbavili zejména sezónních výrobků a uvolnili si tím sklady pro nové kolekce.

Článek

Pravděpodobně rekordmanem je v tomto směru řetězec Gigasport, který od středy svým zákazníkům nabídl na některé kusy zboží až 99procentní slevy.

"Tuto mimořádnou slevu jsme měli na jednotlivé kusy zboží, například tři roky staré plavky. Z původních  tisíc osmi set korun byly zlevněné asi na dvacet a byly okamžitě pryč," řekla ve čtvrtek Právu ředitelka prodeje Gigasportu Vladěna Říhová s tím, že od rána stála před prodejnou v pražské nákupní pasáži Myslbek v ulici na Příkopě fronta. Zájem byl například o bundu značky O´Neill zlevněnou o 80 procent z 4999 korun na 999 korun. Několik hodin po otevření obchodu byly také vyprodané.

Až se 70procentní slevou lze pořídit výrobky K CERO ve stejnojmenné prodejně na Hradbách v centru Ostravy. Dámský kožený plášť, který před slevou stál 7640 korun, si zákaznice nyní pořídí za 1690 korun, pánská bunda je zlevněna ze 4250 na 900 korun. "Zákazník za nákup v určité ceně dostane dárek, například kožešinovou předložku či míč nebo dokonce koženou bundu," řekla vedoucí prodejny Helena Šmicerlová.

Zlevňuje se všude

V Ústí nad Labem se výprodeje týkají hlavně hypermarketů a obchodních center. Za 298 korun se zde dají pořídit džíny HIS, které původně stály tisícovku. Výhodně lze nakoupit například džíny za 298 korun místo původních 999 Kč, dámské sako je zlevněné z 1299 korun na 638 a podobně. Vyprodávají se i televize - za LCD Hyundai s úhlopříčkou 81 centimetrů teď zájemci zaplatí o 5000 korun méně, tedy necelých 20 tisíc.

Krok s velkoprodejnami drží butiky v plzeňských obchodních centrech - dámská zimní bunda v Terranově zlevnila z původních 999 korun na 199 Kč. Prodejna značkových kalhot zase nabízí k zakoupeným džínům druhé jen za korunu.

Značkové oblečení Time Out lze v Hradci Králové pořídit o třetinu levněji: mikina z původních 1149 korun zlevnila na 569, svetr z 1249 na 619 nebo kabát z 2799 na 1959 korun.

V České ulici v centru Brna mají 60procentní slevy oděvy Kenvelo v prodejně United Colors of Benetton. Zara a Mango zlevnily o polovinu. V Intersportu na náměstí Svobody nabízeli včera sjezdové lyže Atomic za 10 000 korun, původní cena byla přitom 17 000. Lyže Dynastar byly levnější o 5000 Kč.

Hlavní je prodat. I za cenu ztráty

Síť obchodů Tesco zlevnila až o 70 procent vybrané oděvy, až o polovinu některé elektrovýrobky a zájem zákazníků v prodejnách tohoto řetězce je po celé republice ohromný. Jak připustila Ivana Dubnová z tiskového odboru Teska, některé položky se prodávají i za cenu ztráty, tedy za méně, než za kolik prodejce zboží pořídil u výrobce. "Zákazníci si na povánoční výprodeje ve slevách zvykli, vnímají je velmi pozitivně, což je hlavní důvod, proč výprodeje pořádáme. Výše slev se liší výrobek od výrobku. Stává se, že v některých případech, kdy je sleva velmi výrazná, už skutečně prodáváme výrobek pod cenou, kterou dotujeme z vlastní marže," řekla Dubnová.

Jak potvrdil Právu jeden z prodejců textilu, prodej se ztrátou není ničím výjimečným. "Co se zbožím, které nemůžu prodat? To je riziko podnikání: Nevidím nic nepochopitelného na tom, že zboží, které nejde na odbyt, prodám za babku a mám za něj alespoň něco, než ho nechat válet ve skladu nebo rovnou vyhodit," vysvětluje obchodnickou logiku.

Obchodníci navíc přiznávají další motivaci ke slevám: na zlevněné zboží přilákají do obchodu spoustu zákazníků, kteří si pak často koupí i zboží za běžnou cenu. Navíc se lidé naučí do "svého" obchodu chodit.

Podvodné vějičky se zatím neopakují

Kvůli probíhajícím slevám vyrazili do obchodů vedle zákazníků také pracovníci České obchodní inspekce (ČOI). Snaží se prověřit, zda se neopakuje situace z ledna 2005, kdy některé hypermarkety lákaly do svých obchodů na zlevněné výrobky, které však vůbec neprodávali. "Zatím platí běžný kontrolní režim, pokud by se ale začaly množit stížnosti zákazníků na obchodníky, tak kontroly ihned posílíme," řekla ČTK mluvčí inspekce Miloslava Fléglová.

Podmínky pro výprodeje nedávno navíc zpřísnila novela zákona o regulaci reklamy. Ta obchodníkům mimo jiné ukládá stanovit začátek a konec výprodejů. Při plošné reklamě by prodejci měli mít dostatek zboží na skladě, anebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.

Platí dvouletá záruka

Ať už je zboží zlevněno o procento či 99 procent, každopádně se na ně vztahuje dvouletá záruka. Právo na to upozornila Ivana Picková ze Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS). "I pro zlevněný výrobek platí standardní dvouletá záruční lhůta. Odmítejte jakékoli případné pokusy prodejců se tomu vyhnout," vyzývá Picková. Podle ní se totiž dříve vyskytly případy, kdy prodejci odmítali dvouletou záruku dodržet s tím, že jde o zlevněný výrobek.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám