Článek
Tramvajáci vstoupili do stávky 4. února a kromě vyrovnání platů s řidiči autobusů a metra požadovali odvolání generálního ředitele Dopravního podniku Praha Milana Houfka. Předseda Federace řidičů tramvají (FŘT) Antonín Dub je přesvědčen, že protest se nepodařil především kvůli zásahu policie a kvůli dopravním podnikem speciálně najaté bezpečnostní agentuře.
Podle Duba se jejich odborová oragnizace proti rozsudku odvolá. "My jsme neprotestovali proti kolektivnímu vyjednávání, ale proti tomu, že nebyl splněn náš požadavek odvolat ředitele podniku Milana Houfka. To však vůbec soud nebral v potaz," sdělil Právu Dub.
"Ani jednu z těchto věcí smlouva nemůže upravovat. Já si nedovedu představit, že bychom do kolektivní smlouvy dali to, že chceme odvolat ředitele, to je jedna věc, a druhá srovnání platů s řidiči autobusů. Pokud by si soudce celou věc řádně prostudoval, pak by zjistil, že ani tento náš požadavek nelze v kolektivní smlouvě upravit. Důvodem je, že si tramvajáci, autobusáci i pracovníci metra uzavírají kolektivní smlouvy každý zvlášť a nelze vázat jednu smlouvu na druhou," uvedl Dub s tím, že neviděl jinou možnost, jak se domoci svých požadavků, než nátlakem.
"Mě přišlo, že soud je od začátku proti nám jaksi zaměřený, protože, jsme navrhovali i další svědky a požadovali jsme, aby byly předány další důkazní materiály, což soudce smetl ze stolu," posteskl si
Rozsudek zatím nepravomocný
Na pět miliónů vyčíslil Dopravní podnik škodu, kterou mu tramvajáci způsobili. "Rozsudek sice zatím nenabyl právní moci, ale je zcela jisté, že jestliže právní moci nabude, budeme požadovat po odborovém Federaci řidičů tramvají pět miliónů korun, které jsou konkrétně vyčíslitelné.
V tom není započítáno jízdné, které se jednoznačně vyčíslit nedá. Požadavek na uhrazení škody bude ale především směřovat na organizátory stávky a vedení federace," řekla dnes Právu tisková mluvčí pražského dopravního podniku Michaela Kuchařová.
Dopravní podnik se den po stávce obrátil na soud, aby určil, zda byla akce tramvajáků v souladu se zákonem. Houfek v únoru Právu řekl, že v případě shledání stávky jako nezákonné bude prvním krokem vymáhání vzniklých škod. Dopravce je tehdy odhadl na celkem 7 miliónů korun. Zhruba dva milióny zaplatil podnik za náhradní autobusy a pět miliónů činila ztráta za jízdné, neboť v den stávky byla pražská MHD zdarma.
FŘT členem Asociace samostatných odborů
V polovině února se Federace řidičů tramvají stala členem Asociace samostatných odborů, která je druhou největší odborovou centrálou v ČR, hned po Českomoravské konfederaci odborových svazů. Ustanovena byla v roce 1995. Jejími členy jsou například Odborový svaz pracovníků zemědělství a výživy, Jednotný svaz soukromých zaměstnanců, Český odborový svaz severozápadních energetiků, či Odborové sdružení železničářů, Odborové sdružení řídících letového provozu a Odborový svaz zaměstnanců jaderné energetiky. Sdružuje více než 200 000 odborářů.