Průzkum se manažerů ptal na pět nejúspěšnějších současných českých značek. Pokud jde o spontánní ocenění současných značek, shodně 72 procent manažerů a zástupců firem do nejsilnější pětky zařadila automobily Škoda a limonádu Kofola. O polovinu méně tázaných tak označilo Pilsner Urquell a 32 procent značku Baťa. Kvintet nejúspěšnějších značek uzavírá Budweiser Budvar s 28 procenty.

V případě, že agentura dala lidem vybrat jako nápovědu ze seznamu zhruba 60 značek, se pořadí částečně proměnilo. Vítěznými vavříny se znovu ověnčila Škoda, kterou do první pětice podle úspěšnosti zařadilo dokonce 91 procent lidí. Následuje Pilsner Urquell (70 procent), Budweiser Budvar (34 procent), Baťa (32 procent) a Kofola (15 procent). Do první desítky obou pořadí se probojovaly ještě Fernet a Becherovka.

Stýská se nám po bublinách ze žvýkaček Pedro

Za tradiční českou značku, která by si zasloužila opět se prosadit na trhu, spontánně uvedlo nejvíce oslovených lidí (23 procent) shodně automobily Tatra a motocykly Jawa. Shodně 15 procent manažerů vzpomíná na obuv Botas a žvýkačky Pedro. Do první pětice patří se 13 procenty i elektronika Tesla.

"Tatrovky bývaly symbolem především vládních vozů a jejich výroba skončila v roce 1996 posledním modelem T 700, u motocyklů Jawa se motoristé těší z jejího návratu. Ve druhé polovině letošního roku měla premiéru limitovaná edice Jawa 50 typ 550 Pionýr, dříve zvaná Pařez, která byla před celým půlstoletím snem většiny mladých mužů. Žvýkačky Pedro, které dělaly ohromné bubliny, postupně zanikly po privatizaci čokoládoven ve Velimi firmou Nestlé," připomněl manažer Mather Communications Ondřej Obluk.

Průzkum připomněl skutečnost, že z trhu zmizela nebo živoří v ústraní celá řada tradičních českých značek, spousta z nich dříve často ověnčená slávou daleko za hranicemi. "Neúspěch některých značek se povětšinou přičítá neblahému českému neduhu - neumíme je náležitě prodat. Potvrzuje to i tento průzkum, ve kterém většina respondentů jako rozhodující faktor pro úspěch značky uvedla dobrý marketing," vysvětluje příčiny Obluk.

Řada kdysi legendárních značek zmizela z českého trhu i přesto, že v Česku mají stále velké jméno. "Některé značky se jejich majitelé pokoušeli trhu vrátit, nicméně ne každý návrat byl úspěšný," připomíná Obluk.

Pokud si měli respondenti možnost vybrat ze seznamu značek, které by se měly vrátit na trh, téměř polovina (47 procent) uvedla Alpa a nealkoholický nápoj Vinea. Dvě pětiny manažerů si vzpomněly na kola Favorit, 36 procentům se stýská po automobilech Praga, o dvě procenta méně pak připomněla žvýkačky Pedro.

"Francovka Alpa je stále součástí sortimentu stejnojmenné firmy. Podle jejího zařazení respondenty mezi značky, které by si zasloužily svůj návrat, to zřejmě řada z nich vůbec netuší," uvedl Obluk.

Mezi další značky, které by si zasloužily návrat na český trh, respondenti řadili mj. traktory Zetor, žvýkačky Bájo, hodinky Prim, nádobí Sfinx, motocykly ČZ, nákladní automobily Liaz, strojírenskou společnost ČKD, kolínskou vodu Pitralon, prášek do vody Vitacit, bonbóny Lipo a Antiperle, prací prášek Merkur, nářadí Narex, deky Larisa, šicí stroje Lada, pračky Romo, lodě Vertex, maloobchod Eso a Včela nebo Baterie Slaný.