Antimonopolnímu úřadu se nelíbí, že dodatek ke smlouvě přenáší na rozdíl od původní smlouvy některé mimořádné náklady na stavbu a provoz systému z dodavatele na stát.

"Informace ale zatím máme jen z médií. Požádali jsme proto ministerstvo dopravy o potřebné podklady. Až nám je zašle a budeme mít z čeho čerpat, zvážíme, jestli bude zahájeno šetření," informoval Chalupa.

Kdyby se ukázalo, že dodatek ke smlouvě je nezákonný, hrozila by podle předsedy ÚOHS Martina Peciny ministerstvu dopravy pokuta.

Mýto se má v Česku od kamiónů o hmotnosti dvanáct a více tun začít vybírat 1. ledna 2007. Dodatkem ke smlouvě bylo budování mýtného systému rozděleno na dvě etapy. Neodstartuje tedy rovnou na 2070 kilometrech, ale jen na 970 km dálnic a rychlostních silnic. Od 1. července 2007 pak k tomu přibude ještě 1100 km vybraných silnic první třídy.

Šimonovský: mýtu hrozil až roční odklad

Čas, jenž má Kapsch na vybudování systému k dispozici, se kvůli stížnostem neúspěšných uchazečů zkrátil o celé tři měsíce.

"Kdybych tedy dodatek nepodepsal, museli bychom mýto odložit až o rok a stát by přišel o miliardy. Navíc chci připomenout, že stát za provoz agregátů přímo platit nebude. Uhradí se to až z výnosu z mýtného," řekl už dříve Právu Šimonovský.

O dodatek ke smlouvě se zajímá také protikorupční policie. Její detektivové si 8. listopadu přišli na ministerstvo dopravy pro dokumenty, související s mýtným.

Na otázku Práva, jestli není start mýta kvůli krokům, jež podniká ÚOHS a policie vážně ohrožen, odpověděl včera odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS): "Antimonopolní úřad má na přešetření dodatku právo, stejně jako policie. Nemyslím ale, že by to mohlo start mýta ovlivnit. Navíc teď pracujeme na dodatku číslo dvě, jehož cílem je odstranit všechny právní nesrovnalosti toho prvního."

Druhý dodatek do 15. prosince

Na ministerstvu dopravy byl kvůli přípravě druhého dodatku vytvořen v minulém týdnu pracovní tým.

"Ve středu nebo ve čtvrtek se sejdou experti obou stran, a dokončit bychom dodatek měli do 15. prosince. Chceme to dostat do právního rámce, jenž už nebude pro stát nevýhodný. Mám totiž signály, že naftovými agregáty by mohlo být provizorně napájeno i více než 150 mýtných bran, a to si vyžádá nemálo peněz," uvedl Řebíček.

Kapsch slibuje, že poslední ze 171 plánovaných mýtných bran vztyčí na dálnicích a rychlostních silnicích 26. listopadu. Zatím je i díky příznivému počasí hotovo přes 140 bran. Do 1. ledna, kdy má celý systém začít fungovat naostro, je však potřeba získat čas na komplexní otestování systému.