Díky příznivému počasí v červenci a zejména září se ubytovalo nejvíce hostů za posledních šest let. Naopak chladné počasí v srpnu se projevilo nižším růstem počtu ubytovaných.

Třetí čtvrtletí je v cestovním ruchu nejvýznamnějším obdobím roku. Dlouhodobě se podílí na celkovém ročním počtu hostů zhruba 36 procenty.

Zahraničních hostů se od července do září ubytovalo 2,2 miliónu, domácích 2,5 miliónu. Průměrná doba přenocování jak u zahraničních, tak i domácích hostů byla tři noci a dlouhodobě se nemění. Nejvíce zahraničních hostů přijelo z Německa, Velké Británie a Nizozemí.

V letních měsících roste obliba ubytování v kempech, turistických ubytovnách a chatových osadách. Kempy, v nichž byla ubytována pětina hostů, se tak staly druhým nejčastějších typem ubytování hned po tříhvězdičkových hotelech. Kapacitu kempů využívali tradičně především domácí hosté. Ze zahraničních turistů se v kempech nejvíce ubytovali Nizozemci.

Jako obvykle většina zahraničních hostů nejčastěji míří do Prahy, kde se jich ubytovalo procenta. Dále turisté cestovali do Jihočeského, Jihomoravského, Karlovarského, a Královéhradeckého kraje.

Počet zahraničních hostů ve třetím čtvrtletí 2006  
země počet hostů
Německo 533 167
Velká Británie 153 385
Nizozemsko 152 978
Itálie 123 913
USA 122 422
Španělsko 99 630
Polsko 95 471
Slovensko 89 686
Francie 84 374
Rusko 66 506
celkem 2 206 989

Ochota a úsměv

Česko se dlouhodobě potýká s nedostatečně rozsáhlou a zejména nepříliš kvalitní infrastrukturou v mimopražských oblastech. Nejsou tam hotely nejvyšších kategorií, někde není vícejazyčná průvodcovská služba.

Do řady míst, včetně takových, která jsou na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO, vedou silnice, které jsou pro velký turistický autobus obtížně sjízdné.

Odborníci upozorňují, že přitažlivost Prahy a dalších hojně navštěvovaných míst se může brzy vyčerpat. Ti, kteří už viděli Hradčany, Karlův most, krumlovský zámek nebo karlovarskou kolonádu, nebudou mít důvod se vracet, pokud budou okrádáni ve směnárnách, v taxících, obtěžováni kapsáři a falešnými policisty, "přepadáni" neotesanými revizory v metru.

Člen prezídia Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura upozorňuje i na to, že i v chování lidí na ulicích vůči turistům často chybí ochota a úsměv.

Cestovní ruch se v roce 2005 podílel na hrubém domácím produktu České republiky 3,1 procenta.