Například Kooperativa zvedla sazby pro auta s objemem motoru od 1851 do 2500 ccm proti letošku o 3,57 procenta na 9288 korun. U motorů s objemem nad 2500 ccm je meziroční navýšení ještě o něco vyšší.

Sazbu bez bonusu pro kategorii od 1851 do 2500 ccm zvýšil i lídr trhu Česká pojišťovna (ČP), a to o pět set korun na 9420. Podle pojišťoven však růst základních sazeb zdraží pojistky asi jen deseti až dvaceti procentům klientů - konkrétně novým a často havarujícím řidičům. Sazby ručení letos nezvedly Allianz, Generali, Uniqa a nový hráč na trhu Wüstenrot. Cenu ručení přitom stále více ovlivňuje takzvaná segmentace.

Zatímco ČP a Kooperativa i nadále známkují řidiče jen na základě kubatury vozu a počtu nehod, menší pojišťovny uplatňují při stanovování cen ručení více měřítek.

Zohledňují navíc například stáří vozu, věk řidiče nebo rizikovost regionu, ve kterém má auto přihlášeno. Wüstenrot přišla na trh se zajímavou segmentací, která je ovšem už běžná v zahraničí. Místo objemu motoru zohledňuje jeho výkon, přičemž obdobně jako u objemu motoru platí, že čím je vyšší, tím vyšší je i cena za povinné ručení.

Sazby ušité na míru

"Považujeme to za spravedlivější vůči klientovi, protože jízdní vlastnosti a chování vozidla v provozu jsou přímo ovlivněny právě výkonem jeho motoru, a ne jeho objemem," vysvětlila Právu Eva Čapková z Wüstenrot pojišťovny. Ta v sazbách zvýhodňuje dokonce i ženskou část populace za volantem před mužskou.

"Statistiky dokládají, že ženy jezdí obecně bezpečněji, a i když nezaznamenáváme výrazně nižší četnost škod způsobených ženami, průměrná výše takových škod je výrazně nižší než u škod zaviněných muži," dodala Čapková.

Největší pojišťovací ústavy v ČR ale považují takto širokou segmentaci za nespravedlivou. Zejména regionální hledisko však dnes může přinést každému řidiči výraznou úsporu - pokud si ovšem sjedná ručení u pojišťovny, která jeho region zvýhodňuje. Zatímco v Praze zaplatí třicetiletý vlastník vozu z roku 2000 s objemem motoru 1900 ccm za ručení s maximálním 35procentním bonusem například u Allianz 6843 korun za rok, u České pojišťovny získá sazbu 6123 korun.

Naopak nebourajícího vlastníka stejného vozu z malé obce si Allianz předchází poměrně nízkou cenou 5260 korun, sazba ČP však zůstává stejná jako v předchozím případě.** V případě nižších kubatur to funguje stejně. Například u Generali je základní roční sazba pro venkovského vlastníka Škody Fabia 1.2 jen 2880 korun, pokud by však měl tento vůz registrovaný v městě nad 30 tisíc obyvatel, tedy v obecně rizikovějším prostředí, zaplatil by 3644 korun.

Na změnu pojišťovny zbývá jen pár dní

Řidič, který by chtěl v souvislosti s povinným ručení změnit pojišťovnu, může písemně vypovědět smlouvu nejpozději šest týdnů před jejím výročím. Pokud má tak výročí k 1. lednu, musí řidič pojistku vypovědět nejpozději v polovině listopadu. Potom má šest týdnů na uzavření nového povinného ručení.

"Smlouvu je tak možné vypovědět do 19. listopadu (poslední pracovní den je 16. listopadu). Výpověď je možné poslat poštou, předat na jakékoliv pobočce nebo předat jakémukoliv obchodnímu zástupci. Ten by měl klientovi na kopii výpovědi potvrdit její přijetí," řekl Právu mluvčí Allianz Milan Káňa.

Motoristé by měli podle odborníků vybírat pojišťovnu nejen podle ceny pojistného, ale i podle kvality a rozsahu ústavem poskytovaných služeb. Zajímat by se měli například také o to, jak velkou škodu pojišťovna pokryje, jak pomůže při nehodě nebo jak rychle zlikviduje pojistnou událost.