Hlavní obsah

Autobusům asi sníží mýtné, jízdné tolik nepodraží

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Zdražení jízdného, které na příští rok chystají kvůli mýtu autobusoví dopravci, by nemuselo být tak citelné. Odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) chce totiž pro všechny autobusy bez výjimky prosadit snížení mýtných sazeb, které už vláda schválila v průměrné výši 4,05 koruny za kilometr.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Článek

"Je nesmysl, aby například linkové autobusy, jejichž provoz hradí města či kraje, musely za průjezd zpoplatněnými úseky platit mýto. Zcela je od toho osvobodit ale už nelze. Do 1. ledna, kdy má mýtný systém v ČR odstartovat, by se muselo změnit pět zákonů. A to není reálné," řekl v pátek Právu Řebíček.

Na hraně směrnic EU

Na otázku, zda snížení sazeb pouze pro autobusy nebude v rozporu se směrnicí Evropské unie, Řebíček odpověděl: "Je to na hraně. Na té se ale v otázce tzv. nedovolené podpory pohybujeme vždycky. A když snížíme sazby pro autobusy, budeme muset přemýšlet, jak v úhradě za dopravní cestu ulevit železniční dopravě, aby nebyla znevýhodněna."

Autobusoví dopravci už dříve upozornili, že kvůli placení mýta zvednou ceny jízdného. Stěžovaly si i kraje, které prý budou v příštím roce muset vydat až o 300 miliónů korun více na dotace pro linkovou autobusovou dopravu. Zmírnění sazeb by tedy napjatým krajským rozpočtům částečně ulevilo.

Pro jedničky možná systém s prvky satelitu

Společnost Kapsch, která je generálním dodavatelem elektronického systému mýtného pro ČR, musí podle dodatku ke smlouvě dokončit v první etapě jen stavbu 171 mýtných bran na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Původně se počítalo s tím, že od 1. ledna 2007 začne výběr najednou na celých 2070 km dálnic a silnic první třídy.

Vláda tento dodatek, který letos na jaře podepsal předchozí ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), považuje za nevýhodný. Stát se má totiž podílet na mimořádných nákladech, které při výstavbě vznikají. Proto uložila Řebíčkovi, aby s Kapschem dojednal druhý dodatek ke smlouvě. [celá zpráva]

Ve druhé etapě má být na 1100 kilometrech silnic první třídy postaveno do 1. července 2007 pět set mýtných bran či sloupů.

"Od Kapsche jsem však teď dostal dopis, v němž mimo jiné uvádí, že místo čistě mikrovlnného by pro druhou etapu bylo možné použít duální mýtný systém se satelitními prvky. To by podle Kapsche výstavbu urychlilo. Návrh jsem dal k posouzení odborníkům, kteří zkoumají, jestli by takové řešení nebylo porušením zadávacích podmínek," sdělil Právu Řebíček.

Kapsch připomíná, že už v loňském výběrovém řízení nabídl Česku vybudování otevřeného elektronického mýtného systému, který je možné bez velkých nákladů převést na satelitní, nebo rozšířit o další nové technologické vymoženosti.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám