"Nebudu se k tomu vyjadřovat. Obraťte se na mluvčího belgické společnosti Delhaize Hanse Michielse," řekl Novinkám Petr Uchytil, manažer komunikace a tiskový mluvčí Delvity.

Delvita v ČR provozuje 96 prodejen. Delhaize svůj prodej zdůvodnila tím, že provoz jejích obchodů v Česku je nerentabilní. Uvedla to ve čtvrtletní zprávě hodnotící finanční výsledky.

"Rozhodnutí odejít z České republiky bylo velmi těžké. Nicméně důkladně jsme zvážili zájmy našich českých partnerů i tržní prostředí. Věříme, že spojení Delvity s některým z českých řetězců umožní sloučené firmě, aby byla na tamním trhu více konkurenceschopná. Prodej naších obchodů v ČR nám umožní se zaměřit na zdroje na těch trzích, kde máme větší šance," řekl generální ředitel společnosti Delhaize Pierre-Olivier Beckers.

Spekulovalo se také o tom, že se Delhaize spojí s nizozemským rivalem Ahold. Tato jednání ale podle některých zdrojů skončila. Delhaize se k nim zatím nevyjádřila. Ahold chce přitom opustit Slovensko a Polsko, naopak se chce více zaměřit na rozvoj svých prodejen v České republice. [celá zpráva] Z prodeje Delvity by měla Delhaize získat 22,3 miliónu eur (624 miliónů korun).

Mezi zájemci o české obchody Delvity jsou podle dřívejších informací týdeníku Euro obchodní společnosti Tesco a Rewe Group, která v ČR provozuje supermarkety Billa a Penny Market.

Delvita je součástí belgické skupiny Delhaize Group, která provozuje více než 2500 prodejen na třech kontinentech, zaměstnávající přes 142 tisíc lidí. Roční obrat skupiny se pohybuje na úrovni 18,8 miliard EUR.  Delhaize vytvořila ve třetím čtvrtletí 2006 zisk 229,4 miliónu eur (asi 6,4 miliardy Kč), což je meziroční nárůst o 2,3 procenta. Celkové tržby vzrostly o 2,8 procenta na 4,8 miliardy eur.

Delvita má v ČR tři druhy obchodů
typ prodejny umístění prodejní plocha sortiment
Supermarkety ve větších, menších a ve venkovských městech průměrně 1000m až 10 000 druhů výrobků
City prodejny ve větších městech malé je hezké až 3 500 druhů výrobků
Proxi prodejny obchody v sousedství průměrně 400m až 5 000 druhů výrobků

Obchodní řetězec Delvita loni odešel ze Slovenska. Prodal svých 11 supermarketů  konkurenční společnosti Rewe, která provozuje supermarkety Billa a Penny Market, za asi 231 miliónů korun. [celá zpráva]

Delvita byla dlouhodobě v ČR ve ztrátě

Obchodní řetězec Delvita loni prohloubil ztrátu na téměř 839 miliónů korun ze 185 miliónů v roce 2004. Neuhrazená ztráta Delvity z minulých let na konci loňského roku činila dalších 1,75 miliardy korun. Tržby Delvity za prodej zboží loni meziročně klesly zhruba o 470 miliónů na 8,4 miliardy korun.

Delvita s výší svých tržeb skončila loni na desátém místě mezi deseti největšími českými obchodními řetězci. V oblasti supermarketů má Delvita tržní podíl 24 procent. 

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle odhadů analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun).

Češi dávají přednost hypermarketům a diskontům

Kvůli špatnému hospodaření belgický majitel letos v březnu vyměnil vedení české pobočky. Delvita má problémy, protože Češi dávají přednost nakupování v hypermarketech nebo diskontních prodejnách a méně nakupují v supermarketech.

Zatímco supermarkety v květnovém průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 16 procent českých domácností, do diskontů chodí nakupovat již 22 procent lidí. Největší oblibě se v Česku stále těší hypermarkety, které preferuje 39 procent domácností.

V ČR se ale v posledních letech zvyšuje počet zákazníků, pro které cena nehraje rozhodující roli. Podle průzkumů Čechům vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Obchodníci, kteří chtějí v tvrdé konkurenci na tuzemském maloobchodním trhu uspět, by se proto podle odborníků měli více zaměřit na zlepšování kvality svých služeb.

Delvita chtěla letos otevřít čtyři další prodejny

Delvita letos v Česku investovala i přesto, že nedosahovala zisku, více než půl miliardy korun do své obchodní sítě. Firma měla na počátku roku 95 prodejen a v letošním roce plánovala otevřít čtyři nové obchody. Na začátku listopadu otevřela supermarket v Liberci.

Z českého trhu loni odešel Julius Meinl, který prodal bezmála 60 prodejen řetězci Ahold. Letos pak Tesco koupila 11 hypermarketů francouzské společnosti Carrefour [celá zpráva] a 27 supermarketů německého řetězce Edeka.

Seznam prodejen Delvity v ČR
Praha - 30 prodejen
Brno - 8 prodejen
Ústecký kraj
Česká Kamenice
Chomutov
Děčín
Litoměřice
Litvínov
Most
Roudnice nad Labem
Teplice
Žatec
Moravskoslezský kraj
Bruntál
Frenštát pod Radhoštem
Karviná
Kopřivnice
Opava
Ostrava
Třinec
Zlínský kraj
Otrokovice
Zlín - dvě prodejny
Jihočeský kraj
České Budějovice -tři prodejny
Strakonice
Tábor
Karlovarský kraj
Cheb
Karlovy Vary
Mariánské Lázně
Sokolov -dvě prodejny
Středočeský kraj
Beroun
Kladno
Kolín
Příbram
Plzeňský kraj
Plzeň-4 prodejny
Liberecký kraj
Česká Lípa
Jablonec nad Nisou
Jilemnice
Liberec - dvě prodejny
Turnov
Kraj Vysočina
Jihlava
Třebíč
Královéhradecký kraj
Dvůr Králové nad Labem
Jičín
Náchod
Trutnov-dvě prodejny
Vrchlabí
Jihomoravský kraj
Blansko