Hlavní obsah

Vlaky budou končit na hranicích některých krajů, lidé musí přesedat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

S platností nového jízdního řádu od 10. prosince budou muset někteří cestující Českých drah (ČD) přesedat více než dřív. Přesedání se bude týkat cestujících, kteří jezdí regionálními osobními vlaky mezi některými kraji.

Článek

A to tak, že například na místech, kde železniční trať přechází z jednoho kraje do druhého, cestující jedoucí regionálním osobním vlakem z území jednoho kraje do druhého budou nově přestupovat na hranici mezi kraji.

"Týká se to například trati Brno - Česká Třebová, která prochází územím Jihomoravského kraje a Pardubického kraje a cestující regionálních osobních vlaků jedoucí mezi oběma kraji budou nově přestupovat v Letovicích, " řekl mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Cestující budou přestupovat jen v několika krajích, kromě Letovic, ještě v Klášterci nad Ohří v Ústeckém kraji, či na trati mezi Plzní a Českými Budějovicemi. Naopak například na trati z Přerova do Ostravy cestující přestupovat nebudou, i když jedou z Olomouckého kraje do Moravskoslezského.

ČD tvrdí, že přestupní časy a návazné přípoje jsou v rozmezí do pěti minut. Cestujících, kterých se změna dotkne není podle ČD mnoho, mezi kraji jezdí lidé většinou rychlíky.

České dráhy tvrdí, že za to můžou krajské úřady

ČD se ale brání, že o podobě regionální železniční dopravy rozhoduje objednávka kraje, která vychází z požadavků občanů a potřeb krajů na zajištění základní dopravní obslužnosti.

"Taková změna v cestování regionálními osobními vlaky je vždy dána objednávkou ze strany  jednotlivých krajských úřadů a jejich prioritami, které považují za klíčové z hlediska dopravní obslužnosti. České dráhy o tomto nerozhodují - musejí se dle zákona řídit požadavky a objednávkou krajů," dodal Ondrůj.

Důvod je podle krajů čistě ekonomický. Vypravování dlouhých osobních vlaků stojí obrovské peníze. ČD tento systém jen koordinují, kraje si u ČD objednávají osobní dopravu, kterou také potom platí. Rychlíky platí ministerstvo dopravy.

"Objednávka ze strany krajů pak respektuje to, zda je v daném regionu prioritní spádová doprava do krajských měst nebo naopak, zda klíčovou roli v regionální dopravě hraje tzv. mezikrajská přeprava (například na trati Hradec Králové - Pardubice)," dodal Ondrůj.

Podobně funguje systém regionální dopravy i v zahraničí, například mezi spolkovými zeměmi v Rakousku, tvrdí ČD.

Vlakem jezdí stále více lidí

ČD roste počet cestujících. Za tři čtvrtletí byl počet cestujících meziročně o 2,2 miliónů vyšší. Za devět měsíců letošního roku přepravily ČD více než 133,8 miliónů cestujících. Vlakem ČD jelo průměrně každý měsíc od začátku roku 15 až 16 miliónu cestujících. 

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám