Znojemské strojírny zatím dodávaly ročně téměř 100 000 kusů komponentů pro letadla A321 a Embraer 170. Díly pak montovala pražská společnost Letov. Od jara vyrábí ve Znojmě součástky pro největší dopravní letadlo na světě Airbus A380. Firma kvůli tomu investovala 17 miliónů korun do technologií. Zakázka za 8,5 miliónu korun ročně měla trvat nejméně pět let, jako výhradní dodavatel 21 dílů měl závod vyrobit 60 000 součástek za rok.

Právě kvůli stroji A380 se teď francouzská firma dostala do potíží. Technické problémy projekt zpožďují již o dva roky. Harmonogram objednávek jde nyní dolů, přiznal ředitel strojíren Josef Sigmund. "Výroba pro A380 postupně klesá a zvolna se zastavuje, Airbus to ale kompenzuje navýšením objednávek u ostatních letadel," uvedl ředitel. Pro Znojemské strojírny to znamená nárůst z plánovaných deseti miliónů korun na 16 miliónů.

Airbus odebírá jen 20 % výroby strojíren

Podle Sigmunda by v případě ukončení spolupráce s Airbusem musela firma vrátit dotaci šest miliónů korun, kterou získala od státu a Evropské unie na nové technologie. Zastavení výroby pro Francouze by ale na chod firmy nemělo mít výrazný vliv. Airbus odebírá méně než 20 procent znojemské produkce.

Airbus po zpoždění s dodávkou obřího superjumba A380 obnoví smlouvu jen ze šestinou z dodavatelů. V České republice pro Airbus pracuje také letecký výrobce Aero Vodochody. "Program na dodávky dílů pro Airbusy řady A320 a A340 nemá významný vliv na celkové tržby Aera. Redukcí by mohl být ovlivněn jen případný rozvoj, respektive očekávané zvyšování objemu dodávek pro tohoto partnera v budoucnu," informoval mluvčí Aera Vítězslav Kulich.