"O těchto otázkách jsem ve středu jednal s ministrem financí Vlastimilem Tlustým, jehož ministerstvo mělo dosud v dozorčí radě rozhodující slovo. Shodli jsme se, že by ke změnám v radě mělo dojít brzy, na valné hromadě ČSA," řekl ve čtvrtek Právu Řebíček.

Ministři se také dohadovali, zda dokončit nastartovanou restrukturalizaci ČSA, nebo už v jejím průběhu podniknout kroky k privatizaci. "Dospěli jsme k závěru, že tuto otázku by měla pomoci rozetnout poradenská firma, kterou si chceme najmout na základě výběrového řízení," informoval Řebíček.

Rozhodovat by měla až nová vláda

Tlustý po setkání s Řebíčkem sdělil MF Dnes, že považuje situaci Českých aerolinií za znepokojivou a klade si otázku, jestli jejich prezident Radomír Lašák na svůj post stačí.

Na otázku Práva, zda se tedy neuvažuje o výměně Lašáka, odpověděl Řebíček: "O tom jsme s Tlustým vůbec nemluvili, a nevím, co pak řekl médiím."

Řebíček zatím nechce šéfa ČSA hodnotit. "Názor si udělám až po prostudování podrobné zprávy, kterou má Lašák vládě předložit v souvislosti s žádostí o státní pomoc Českým aeroliniím ve výši dvou miliard korun," prohlásil ministr dopravy. [celá zpráva]

Jak ale Řebíček zdůraznil, o tak zásadních věcech, jako je změna strategie Českých aerolinií či dokonce privatizace, musí rozhodovat až nová vláda. Topolánkův kabinet, který je v demisi, by se tím už zabývat neměl.

Novou, tříletou strategii ČSA schválili akcionáři na řádné valné hromadě letos v červnu. Podle Lašáka se totiž ukázala nereálnou dlouhodobá strategie na léta 2005 až 2015, kterou přijalo předchozí vedení ČSA v čele s Jaroslavem Tvrdíkem.

Chybná byla především orientace na lety do západní Evropy, kde mezi dopravci panuje příliš tvrdá konkurence.

Zisk plánuje Lašák teprve na rok 2008

Lašák vystřídal Tvrdíka na prezidentském postu letos v lednu. Za první pololetí pak ČSA vykázaly ztátu 773 miliónů korun, ještě o 240 miliónů vyšší než za stejné období roku 2005. [celá zpráva] Vedení aerolinek proto požádalo stát o dvoumiliardovou finanční injekci.

"Za celý letošek čekáme ztrátu zhruba půl miliardy korun. V příštím roce by se měly výsledky srovnat a zisk by mohly ČSA začít tvořit v roce 2008," řekl Právu Lašák.

Úvahy o tom, že by se ČSA mohly v dohledné době zprivatizovat, považuje exministr dopravy Jaromír Schling (ČSSD) za nereálné. "Obávám se, že za současné situace bychom těžko hledali zájemce. Není dobré se pokoušet o prodej ČSA ve chvíli, kdy je evidentní, že výnos by byl pro stát minimální," konstatoval Schling.

Na otázku Práva, jestli neuplynula příliš krátká doba na to, aby bylo možné Lašákův management hodnotit, Schling prohlásil: "Existuje takové pravidlo, že pokud má firma vážné problémy a vymění se management, nejpozději do šesti měsíců by měly být vidět výrazné změny k lepšímu."