Prodejci také tvrdí, že kvalita zboží s privátními značkami se navíc zlepšuje. Podle údajů evropské Asociace výrobců pod privátní značkou (PLMA) měly loni privátní značky v ČR již 18procentní podíl v rychloobrátkovém zboží, což bylo o čtyři procentní body více než v Polsku. Naopak na Slovensku jejich podíl činil 21 procent, v Maďarsku 20 procent a v Rakousku 19 procent. Nejvyšší zastoupení privátních značek loni vykázalo Švýcarsko (49 procent), Belgie (43 procent) a Velká Británie (42 procent).

Studie společnosti KPMG upozornila, že řetězce ve střední a východní Evropě nabízejí výrobky pod vlastním označením téměř o třetinu levněji než ostatní produkty.

Obchody nabídku privátních značek rozšiřují

"Na poli privátních značek plánujeme další nárůst obratu. Jejich podíl chce zvýšit z téměř 19 procent dosažených v obchodním roce 2005/2006 na 19,2 procenta v obchodním roce 2006/2007," řekla Martina Horká ze společnosti dm-drogerie markt, která v ČR provozuje síť stejnojmenných drogerií.

Rozšiřovat privátní značky bude ve svých supermarketech Albert a hypermarketech Hypernova také společnost Ahold. "Výrobků prodávaných pod vlastní značkou máme přes 1300. Privátní značky se nyní na našem obratu podílí deseti procenty a naším záměrem je, aby jejich podíl rostl," řekla mluvčí Aholdu Kateřina Pecinová.

Privátní značky nabízí i Ikea

Potraviny prodávané pod vlastní značkou letos začala ve svých obchodech s nábytkem a bytovými doplňky prodávat společnost Ikea. Logo Ikea nesou potraviny typické pro Švédsko, kde sídlí mateřská společnost této mezinárodní sítě obchodů. Čtveřice prodejen Ikea v Praze, Brně a Ostravě nabízí zhruba 120 druhů švédských potravin a nápojů a pod označením Ikea je k dostání prvních 15 potravinových výrobků.

Obchodní řetězce nabízejí dva až tři typy privátních značek od nejlevnějších výrobků až po zboží srovnatelné se značkovými produkty či nadstandardní řady výrobků vlastní značky. Například společnost Tesco pod privátní značkou loni prodávala zhruba 3000 druhů výrobků, z toho 1600 produktů spadalo do nejlevnější kategorie. V Británii bude Tesco prodávat pod vlastní značkou i počítačové programy.

Někteří obchodníci při propagaci nových privátních značek spojili síly se známými tvářemi tuzemského showbusinessu, aby podpořili jejich prodej. Při propagaci privátních značek obchodníci stále častěji využívají populární osobnosti. Například síť diskontních prodejen Plus představila novou řadu potravinových výrobků Karlův Dvůr, jejímž kmotrem je zpěvák Karel Gott.

Podíl privátních značek v jednotlivých zemích v roce 2005
země podíl privátních značek v %
Švýcarsko 49,0
Belgie 42,5
Velká Británie 41,8
Německo 40,6
Španělsko 32,7
Francie 32,3
Švédsko 28,3
Finsko 25,8
Portugalsko 25,4
Dánsko 24,0
Nizozemsko 23,7
Norsko 21,4
Slovensko 20,5
Maďarsko 19,9
Rakousko 19,4
Česká republika 18,2
Itálie 15,5
Polsko 13,9
Zdroj: Asociace výrobců pod privátní značkou (PLMA)