Hlavní obsah

Zlínský magistrát platí firmě i za vynesení starých počítačů na půdu

Právo, Aleš Fuksa
Zlín

Z nehospodárného nakládání s veřejnými financemi viní zlínský magistrát bývalý vedoucí oddělení informačních systémů (OIS) Luděk Maděra. Podle údajů, které legální cestou získal v průběhu posledních let, denně proudí v průměru šest tisíc korun zlínské firmě Impromat Computer (IC) za služby outsourcingu.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Jen na služby tzv. outsourcingu zlínský magistrát měsíčně vynaloží přes 186 tisíc, přitom navýšil počty svých IT specialistů.

Článek

„Žádosti o službu outsourcingu jsou mnohdy banální,“ tvrdí Maděra a poukazuje na seznam ve výkazu zásahů za leden 2008. V něm je například uvedeno, že pracovníci firmy IC přijeli na radnici speciálně kvůli výměně pouhé myši u počítače nebo v jiném případě pouze dovezli podložku pod myš.

Ani s deseti IT specialisty nedokáže nynější vedoucí zajistit odnesení starého počítače na půdu.

V záznamech jsou však uvedeny i další případy, které stojí za zamyšlení, a to například objednávka odnesení vyřazené techniky na půdu radnice. Nejedná se přitom o ojedinělé zásahy. Opakují se i v dalších měsíčních výkazech, které má Právo k dispozici.

„Když jsem měl ještě v roce 1999 na starosti agendu oddělení informačních systémů, byli zde i se mnou čtyři lidé. Teď má OIS pracovníků dvanáct. Je zajímavé, že ani s deseti IT specialisty nedokáže nynější vedoucí zajistit odnesení starého počítače na půdu,“ uvedl Maděra.

„Jen v lednu 2008 provedla firma Impromat Computer v rámci smlouvy o outsourcingu celkem 92 zásahů, ze kterých bylo 85 vyřešeno včas a 7 zůstalo otevřených. Za těchto 92 zásahů zaplatil magistrát 186 770,50 koruny, to znamená v průměru 2030,10 koruny za zásah. Z celkového počtu zásahů se 21 týkalo dodání nebo výměny tonerů, přičemž cena tonerů se platí zvlášť a není zaúčtovaná v ceně zásahu,“ vylíčil Maděra.

Radnice to potvrdila

Na přímou otázku, kdo se stará o vynesení starých kopírek, tiskáren či počítačů na půdu radnice, odpověděl vedoucí OIS Alois Gavlas přes tiskovou mluvčí Marii Masaříkovou, že tuto činnosti skutečně zajišťuje dodavatel služeb správy ICT, tedy firma Impromat Computer, a to ve spolupráci s OIS.

Přitom náplní práce těchto specialistů je, jak Právu napsal Gavlas, mimo jiné komplexní IT podpora činností pro jednotlivé odbory oddělení magistrátu, rady a zastupitelstva s důrazem na podporu aplikační a zajišťování dodávek a koordinaci při instalaci, správě a údržbě programového vybavení, ICT zařízení, příslušenství a služeb s tím spojených.

Jak donutit firmu hájit veřejný zájem? ptá se TI

„S outsourcingem ve veřejné správě je třeba postupovat obezřetně. U IT, úklidu a podobných služeb hrozí „pouze“ nehospodárnost, ještě horší důsledky může ale mít outsourcing v oblastech, kde úřady fakticky rezignují na svou odbornost a odpovědnost za přijímaná rozhodnutí,“ sdělil Právu vedoucí právní poradny Transparency International Petr Jansa.

„To platí zejména pro externí právní a poradenské služby, které veřejná správa čím dál častěji využívá třeba při zadávání veřejných zakázek. Otázka zní, jak zajistit, aby externí dodavatel hájil veřejný zájem, když úřad předem říká ‚já tomu nerozumím‘,“ vysvětluje Jansa.

Od roku 2000 do současné doby zaplatilo statutární město Zlín společnosti Impromat Computer jen za služby třináct miliónů korun. Celkově pak 67,8 miliónu korun. Z této částky bylo dále téměř 39 miliónů určeno na nákup hardwaru a dalších 13 miliónů na pořízení softwaru. Další položky činí opravy a nákup spotřebního materiálu, jako jsou tonery.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám