Hlavní obsah

Vlaky na Vysočině čeká revoluce

Právo, Jana Pechová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Od poloviny prosince čeká pasažéry hromadné dopravy na Vysočině velká změna: nový jízdní řád vlaků se velkoryse přizpůsobil přechodu na systém Veřejné dopravy Vysočiny (VDV). Na několika tratích významně naroste počet spojů, zlepší se spojení s okolními kraji a spěšné spoje budou jezdit pod jmény.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Na rozdíl od předchozího jízdního řádu je v tom aktuálním řada změn na většině tratí,“ vyzvala ředitelka Regionálního obchodního centra ČD Lenka Horáková cestující, aby si pořádně prostudovali nové časy.

S těmi notně zahýbala také změna trasy rychlíku mířícího přes Jihlavu do Českých Budějovic, o níž rozhodlo ministerstvo dopravy. Důsledky mj. výrazně zlepší vlakovou dopravu směrem na Telč, Dačice a Slavonice. Významných novinek se dočkají také cestující od Havlíčkova Brodu na severozápad, tedy přes Světlou nad Sázavou. Lidé mířící do Ledče už nebudou muset přestupovat. Lepší spojení získají i některé úseky tratě z Jihlavy přes Třebíč do Brna, podstatně více spojů bude jezdit od Žďáru nad Sázavou do Nového Města na Moravě.

„Novinkou, která zatím na Vysočině nebyla, je pojmenování regionálních spěšných vlaků. Z Třebíče do Brna pojede Horácký expres, do Znojma se bude jezdit Sauvignonem, Veltlínským zeleným a Ryzlinkem rýnským, z Havlíčkova Brodu přes Jihlavu na Slavonice se dostanete spěšným vlakem nazvaným Renesance,“ uvedla Horáková.

Jihomoravský kraj nakoupí 37 vlaků za 6,7 miliardy

Ekonomika

Autobusovou dopravu taková „revoluce“ nečeká, systému VDV se přizpůsobují už dva roky a další dva roky se ještě přizpůsobovat budou. Změny v jejich jízdních řádech by měly být ve vyhledávačích k dispozici do začátku prosince.

Ceny jízdného zůstávají podle Pavla Bartoše z krajského odboru dopravy na stejné úrovni, změnu přinese až 1. březen příštího roku. Tehdy se očekává přechod na tarif VDV, v jejímž rámci bude moci pasažér na jednu jízdenku použít při cestě k cíli oba druhy doprav.

Systém VDV právě počítá se zefektivněním: autobusové a vlakové spoje by už neměly jezdit po stejných trasách paralelně, ale měly by se optimálně doplňovat. To by mělo v oblastech, kde se veřejná doprava hojně využívá, vést k vyššímu počtu spojů.

Zájem o cestování hromadnou dopravou na Vysočině roste. Podle údajů poskytnutých Krajem Vysočina přibylo jen v autobusech za posledního půl roku na 300 tisíc cestujících bez nároku na jakoukoli slevu, půlroční nárůst u žáků a studentů reprezentuje číslo 1,1 milionu pasažérů. Zájem se zvyšuje i o vlaky, podle Lenky Horákové jde o jednotky procent.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám