Hlavní obsah
Při testování závěsu, který tvoří lamely, umístili odborníci z brněnské Univerzity obrany do aerodynamického tunelu dokonce auto. Foto: Energoklastru

V Brně vyvíjejí speciální závěs pro uzavření silničních tunelů

Tunelů v neustále se rozvětvující síti silnic a dálnic přibývá. Naši inženýři nyní hledají technické řešení, jak je při neštěstí nebo kvůli běžné údržbě bezpečně uzavřít. Jde o složitý problém. Na vjezdu do tunelů lze umístit závoru nebo tam postavit mobilní dopravní značku. Ani ty ale roztržité řidiče nezastaví. Pomoc nabízí nový tuzemský patent spočívající ve spouštění závěsu z lamel s nápisem Stop na vjezdech do tunelů.

Při testování závěsu, který tvoří lamely, umístili odborníci z brněnské Univerzity obrany do aerodynamického tunelu dokonce auto. Foto: Energoklastru
V Brně vyvíjejí speciální závěs pro uzavření silničních tunelů

Jde o soft stop systém, který je ve vývoji již dva roky a v areálu brněnské Univerzity obrany prochází v aerodynamickém tunelu zatěžkávacími zkouškami. Připomíná korálkový závěs ve dveřích.

Jeho tunelová obdoba by mohla být spouštěna na dálku automaticky nebo z řídícího střediska, z něhož se dohlíží na dopravní provoz v silničních tunelech. V silniční síti patří k nejkritičtějším místům. Zásahy záchranářů v nich při nehodách jsou mimořádně obtížné.

Viditelný a prodyšný

„Závěs z lamel musí být dobře viditelný z dálky několika set metrů. Musí být kvůli ventilaci v tunelech prodyšný. Na jedné straně vzduch nesmí s lamelami pohnout, na druhé straně musí být celý závěs tak lehký, aby jím bez potíží projela například auta policie nebo záchranářů,“ řekl Právu Jan Friedl ze společnosti Technofiber, která se na projektu podílí s odborníky ze Západočeské univerzity v Plzni a počítačovými experty z firmy Feramat Cybernetics.

Psychologové vědí, že řidiči při vjezdu do tunelu podvědomě upírají pozornost především na přibližující se tmavý otvor a dopravní značky kolem něj nebo drobné zábrany na silnici jsou pro mnohé až druhotné.

V Austrálii si poradili s uzavíráním tunelů originálně. Na vstupu do tunelu spustí vodu, která vytvoří vodní clonu, na niž promítají světelné výzvy k zastavení. Tento systém je ale pro země, které se potýkají s chladnými zimami, nevyužitelný.

Musí být průjezdný

„Závěs musí být propustný, tedy volně průjezdný. Pokud jej někdo z jakýchkoli problémů přehlédne a projede jím, nevadí. Maximálně by mu mohl vzniknout škrábanec na autě. Bezpečnostní systém musí být zdvojený – v tunelu lze proto nainstalovat ještě druhý závěs,“ vysvětlil Friedl.

Odolnost a využitelnost jednotlivých materiálů, z nichž by mohly být lamely vyrobeny, zkoumají odborníci v aerodynamickém tunelu. Vlastní jej sdružení průmyslových firem Energoklasr a je umístěný v areálu Univerzity obrany.

Srdcem tunelu je ventilátor, který je v něm schopen vytvářet proudění vzduchu rychlostí až 180 kilometrů v hodině. Při testech je zkoumána odolnost závěsu v poryvech větru. Při jednom z testů dokonce kvůli vývoji tohoto produktu postavili inženýři do tunelu auto.

„Jsme v první fázi testů. Výsledky jsou zatím velmi povzbudivé,“ řekl Právu Dalibor Rozehnal z fakulty vojenských technologií univerzity, který se na zkouškách podílí.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků