Hlavní obsah

Tabule na dálnicích varují před autem v protisměru

Právo, Jiří Růžička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dálnicí D1 na Kroměřížsku uhánělo ve čtvrtek stotřicetikilometrovou rychlostí v protisměru několik osobních aut. Naštěstí tentokrát nešlo o zmatkující řidiče, ale Ředitelství silnic a dálnic ČR prověřovalo detekci pohybu vozidel v protisměru, kterou umožňují čidla na mýtných bránách.

Foto: Jiří Růžička, Právo

Čidla na mýtných bránách rozliší pohyb auta v protisměru na dálnicích D1, D2 a D5, na informačních tabulích se rozsvítí varování.

Článek

„Každý rok se desítky řidičů úmyslně či neúmyslně dostanou na tuzemských dálnicích a rychlostních silnicích do protisměru a svou hazardní jízdou ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Detekce je jedním z prvků budoucí inteligentní dálnice, která řidiče varuje, poradí, ale také ho má chránit,“ uvedl mluvčí provozovatele mýtných bran David Šimoník.

Čidla na dálnicích D1, D2 a D5 dokážou od počátku roku 2012 okamžitě rozpoznat automobil jedoucí ve špatném směru. V Národním dopravním informačním centru v Ostravě vyvolá informace z čidla poplach.

V místě na dálnici, kde se automobil pohybuje, se na minimálně třech informačních tabulích před místem události objeví varování Pozor! Vozidlo v protisměru.

V plánu jsou i informace do navigací

„Současně se informace předá radiostanicím, které vysílají dopravní informace. Plánuje se, že se zobrazí na navigačních systémech, případně v mobilních telefonech a dalších elektronických systémech. Ve stejné chvíli dorazí informace také policii a složkám integrovaného záchranného systému,“ řekl Šimoník.

„K tomu, že se vůz ocitl v protisměru, došlo i na úseku, kde se systém prověřoval. Vozidlo na dálnici v protisměru znamená vždy zcela extrémně nebezpečnou situaci. Systém detekce a varování může zabránit obětem na životech, zraněním a velkým škodám,“ podtrhl vedoucí dopravní Policie Zlínského kraje Štěpán Zachara. Podle Šimoníka systém funguje na D1, D2 a D5 od prosince ve zkušebním provozu, od příštího týdne poběží už naostro.

Reklama

Výběr článků

Načítám