Hlavní obsah

Strojvůdci dnes v poledne zastaví na půl hodiny vlaky

Právo, Hana Kadečková, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dnešní výstražná stávka Federace strojvůdců potrvá půl hodiny. Vlaky se zastaví přesně ve dvanáct hodin. Opět vyjedou ve 12.30 h. Stávka se nedotkne rychlovlaků Pendolino. Jejich strojvůdci pouze cestujícím přečtou prohlášení. Řekl to ve středu Právu muvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Článek

"Ještě ve středu ráno jsme počítali, že stávka bude tříhodinová. Ale po zvážení jsme přistoupili na výstražnou, symbolickou, pouze půlhodinovou stávku. Dohodli jsme se se zaměstnavatelem, že v době stávky budou provozovány pouze vlaky Pendolino, kde je provázanost na mezinárodní spoje. Je to vstřícný krok," uvedl Poláček.

Na dotaz, zda stávku nezhatí ti strojvůdci, kteří jsou členy Odborového sdružení železničářů (OSŽ), které tuto stávku odmítá, Poláček odpověděl: "Bude-li na lokomotivě člen OSŽ a bude-li chtít jet, tak samozřejmě pojede. Nepředpokládám, že by docházelo k nějakým výstřednostem."

Drtivá většina vlaků by měla zůstat ve stanicích

Podle jeho odhadu bude stát 90 procent vlaků - nákladní, osobní i mezinárodní spoje. "Stát budou jen ve stanicích. To, že by zastavily na trati, je naprosto vyloučeno," upozornil.

"Vedení Českých drah se stávkou nesouhlasí, nicméně rozhodnutí o symbolické stávce přivítalo jako lepší řešení," sdělil Právu mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Podle něj dráhy přijmou odpovídající opatření na co nejrychlejší srovnání spojů podle platného jízdního řádu.

"Dopad na cestující by měl být minimální," je přesvědčen mluvčí.

Premiér Jiří Paroubek (ČSSD) ke stávce řekl, že podoba zákoníku práce nevyhovuje jen jedné odborové organizaci v ČD. "Bude stávka, to je legitimní nástroj pracujících za jejich práva," poznamenal premiér.

Strojvůdci protestují proti paragrafu 24 nového Zákoníku práce, který stanoví, že pokud se odborové organizace v jednom podniku nedohodnou při kolektivním vyjednávání na postupu, je zaměstnavatel oprávněn uzavřít kolektivní smlouvu s organizací, která má největší počet členů. Strojvůdci jsou přesvědčeni, že taková praxe by vedla k likvidaci menších odborových organizací.

Podle ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL) je forma protestu, kterou Federace strojvůdců proti zmíněnému paragrafu zvolila, nezákonná. "Generálnímu řediteli ČD Josefu Bazalovi jsem řekl, že by měl od odborářů vymáhat škodu, kterou stávka na železnici způsobí," uvedl včera na tiskové konferenci Šimonovský.

Ministr dopravy vyslovil lítost nad tím, že spory mezi odborovými centrálami mají odnášet cestující. "Strojvůdci měli zvolit jinou formu protestu, například demonstraci na náměstí," prohlásil Šimonovský.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám