Hlavní obsah

Šéf strážníků: Jestli začne platit zákon o odtazích, Prahu čeká kolaps

– Praha
Novinky, Václav Lang

K vyřešení odtahů poslaneckých aut z modrých zón by stačilo, kdyby si zákonem upravili značení svých vozidel, a dostali je tak na roveň například diplomatických vozů, říká v rozhovoru pro Novinky ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster. Pozměňovací návrh Stanislava Humla, který nařizuje napřed vozidlu nasadit botičku a až po 24 hodinách jej odtáhnout, podle něj způsobí kolaps v dopravě.

Foto: Petr Janiš, Právo

Ředitel pražské městské policie Eduard Šuster

Článek

Poslanci v červnu schválili novelu, podle níž bude možné odtáhnout auto za špatné parkování v placených zónách až poté, co na něm bude 24 hodin nasazená botička. Poslanci a senátoři, na jejichž auta se botička dávat nesmí, tak budou před odtahem chráněni. Co si o tom myslíte?

Napřed bych se chtěl ohradit proti citacím, které zazněly v médiích ze strany poslance Stanislava Humla, předkladatele pozměňovacího návrhu, kdy mělo být řečeno, že Městská policie hlavního města Prahy odtahuje sanity, diplomatická vozidla, a dokonce i vozidla státní policie.

Nevím o tom, že bychom někdy odtáhli sanitku, nevím o tom, že bychom někdy v historii odtáhli řádně označené vozidlo diplomata, vozidla v barevném provedení neodtahujeme vůbec – ať už to jsou sanitky, hasiči, nebo policie, složky IZS.

Je pravda, že čas od času odtáhneme vozidlo policie v civilním provedení, ale to v případě, že není řádně označeno, takže strážník nemá na místě možnost poznat, že jde o vozidlo policie, a ne o běžné vozidlo.

A co případ, o kterém Huml hovořil, kdy strážníci nechali odtáhnout vozidlo s dítětem uvnitř, zatímco jeho matka odváděla druhé dítě do školky?

Ten případ podrobně neznám, nicméně připouštím, že v jednotlivých jednotkách případů může dojít k odtahu neoprávněně. Kupříkladu v loňském roce jsme realizovali zhruba 25 tisíc odtahů, z nichž 16 bylo vyhodnoceno jako neoprávněné. Čili ano, v těchto 16 případech z 25 tisíc došlo k pochybení ze strany strážníka a tyto případy byly napraveny a byla přijata opatření.

Strážník nebude mít na práci nic jiného než sundávat a nasazovat botičky

Všem poškozeným občanům se vždycky dopisem omlouvám, ale je to jako ve všem – v takovém množství případů prostě dojde k selhání jedince.

Není pravda, že realizujeme hlavně odtahy. V roce 2013 jsme řešili celkem 110 tisíc přestupků na úseku stání ve vyhrazených zónách placeného stání, z nichž jsme odtahem řešili pouze 20 procent, zbytek ostatními způsoby jako oznámení správním orgánům nebo v blokovém řízení na místě.

Co se bude dít, jestli novelu schválí Senát a prezident?

Fakticky by se to promítlo do dopravní situace v Praze v zónových obvodech. Dovolím si tvrdit, že by nastala velice ztížená dopravní situace, snížení respektovanosti dopravních zón ze současných 90 procent na nějakých 50 až 60 procent.

Situaci, kdy městská policie nemohla odtahovat neoprávněně zaparkovaná vozidla a mohla pouze nasazovat botičky, už jsme tady měli a respektovanost placeného stání byla právě někde kolem 50 až 60 procent.

Foto: Profimedia.cz

Ředitel Městské policie Praha Eduard Šuster

Fatální dopady by to mělo v růstu nákladů pro městskou policii. Jak materiálních, tak technických i personálních. Abychom vůbec byli schopni zajistit vyhrazené stání pro rezidenty, museli bychom zásadně navýšit počet lidí, kteří se tomu věnují, počet techniky a materiálu.

Jak by to městskou policii zasáhlo finančně?

Zatím jsme pracovali s modelem současných čtyř obvodů, kde jsou zóny placeného stání. Pro ně by to znamenalo přijmout zhruba 160 strážníků navíc, zhruba 300 až 400 botiček navíc a zhruba 8 až 12 vozidel – aby existovala jakás takás respektovanost. Kalkulaci jsme zatím nedělali, ale řádově to vychází na milióny, pokud započítáme i provozní náklady na strážníka, mzdu, jsou to určitě desítky miliónů.

Jak by v praxi takové řízení se špatně zaparkovaným autem probíhalo?

Neumím si to představit. V okamžiku, kdy nám vyjede vozidlo k jedné ulici, kde je 200 míst k vyhrazenému stání, z nichž ve 20 budou vozidla bez parkovací karty, strážníci nasadí 20 botiček, musí někam zaznamenat čas jejich umístění a jedou do vedlejší ulice řešit to samé. Ale v tom okamžiku už se vracejí někteří majitelé těch vozidel, která jsou osazená botičkami, takže se strážníci musejí vrátit, botičku sejmout a umožnit přestupci odjet.

V podstatě nebudou dělat nic jiného než jezdit mezi dvěma třemi ulicemi v dané městské části, kde jsou zóny placeného stání, a jinam se prostě nedostanou. Strážník nebude mít na práci nic jiného než sundávat a nasazovat botičky.

Navíc v okamžiku, kdy budou neoprávněně stojící vozidla opatřena botičkami, strážníci nebudou schopni zjednat nápravu pro rezidenty, kteří tam přijedou a nebudou mít kde parkovat. A ani samotným přestupcům se to nebude líbit, protože budou poměrně dlouhou dobu čekat, než strážníci k případům přijedou a budou jim postupně sundávat botičky.

Ještě bych doplnil jednu věc – tato novela vůbec nepočítá s tím, že je v procesu schvalování nová koncepce zón placeného státní, která vůbec nebude založená na nějakých kartičkách nebo výjimkách. Systém bude pracovat pouze s registračními značkami, to znamená, že pokud bude vozidlo dané registrační značky v systému, bude moci stát v zóně placeného stání. Kartičky nekartičky. Zarazila mě také další věc, že zákon, který byl přijat, není v souladu s legislativními pravidly vlády. To bych dál nechal bez komentáře.

Zpátky k původnímu sporu o parkování politiků. Ten vznikl, když jste odtahovali jejich auta před Sněmovnou...

Když celá tato kauza vznikala, měl jsem jednání s Kanceláří Poslanecké sněmovny, vyměňovali jsme si určitá stanoviska a mé doporučení znělo: ano, pakliže poslanci a senátoři chtějí parkovat v zónách placeného stání – čemuž já zejména v okolí Sněmovny i rozumím, protože v okamžiku, kdy spěchají na jednání, by tuto výjimku mít mohli –, tak je potřeba způsob označení vozidel poslanců a senátorů dostat do nějakého právního předpisu. Stejně jako je tomu u vozidel policie v civilním provedení nebo u vozidel diplomatů.

To, že by měli změnit zákon, jsem myslel ve smyslu dostat způsob označení vozidel do právního předpisu, nikoli změnit podstatu zón placeného stání tím, že změním možnosti řešení přestupku v daném úseku.

Čili to, že si dají za okno kartičku poslance nebo senátora, tady nehraje roli?

Tuto kartičku nazýváme informační kartičkou a kartičkou, která umožňuje poslancům parkovat v okolí Sněmovny na parkovištích Sněmovny. Rozhodně je neopravňuje k parkování v zónách placeného stání.

Co tedy říkáte tomu, že se jejich vozidla stanou přijetím zákona fakticky neodtažitelnými, jelikož zákon zakazuje na ně umisťovat botičky?

Za dvacet let, co jsem v Praze, říkám a všechny vedu k tomu, že zákon musí platit pro všechny stejně. Zejména pro ty, kdo mají moc zákonodárnou, tedy pro poslance. Přitom tímto opatřením se jejich vozidla teoreticky, ale i prakticky stávají nedosažitelnými pro řešení strážníků a neodtažitelnými.

Jak hodnotíte argument poslance Humla, že novelu přijímali zejména kvůli nadbytečným odtahům, například když auto stojí na prázdném parkovišti pro rezidenty?

Odtahy činí pouze 20 procent přestupků za neoprávněné parkování v zónách placeného stání. Případy, o kterých mluvíte, se většinou dějí proto, že rezident, který tam bydlí, zavolá a říká: ‚Mám zakoupenou rezidenční kartu a tady mi neustále stojí lidé bez této karty, přijeďte to vyřešit.‘ Takovému strážníkovi pak nezbývá nic jiného. Volající třeba stojí za oknem a sleduje, co strážník udělá. Toto jsou přesně případy, o kterých pan poslanec Huml mluví.

Taky říká, že by byl pro zrušení modrých zón a pro zavedení smíšených zón.

S něčím podobným pracuje nový model, nová koncepce zón placeného stání v Praze, kdy místo tří zón budou čtyři, jsou tam zahrnuty i smíšené zóny i menší oblasti, takzvané květinky.

Myslím si, že vyjmout a zrušit modré zóny v Praze není možné. Umím si představit kombinaci systému, kdy ráno rezidenti odjíždějí do práce, přes den v zónách mohou po určitou dobu parkovat ostatní a v podvečer zase odjíždějí a vracejí se rezidenti. Myslím si, že v tomto duchu bude i nová koncepce zón v Praze fungovat.

Právě k tomuhle řešení se Huml přikláněl.

Dobře, ale schvalovat to bude rada a zastupitelstvo Prahy. Čili omlouvám se, ale co si myslí pan poslanec Huml, je sice dobrý návod, ale na nové koncepci placeného stání už Praha pracuje minimálně rok a půl.

Huml si stěžuje také na to, že z odtahů profitují pražští kmotři…

Nevím, jak na to mám reagovat. My vždycky řešíme daný protiprávní stav na místě. Odtahy jako takové řeší Správa služeb hlavního města Prahy čili vozidla, která je odtahují, a řidiči, kteří je nakládají, nejsou zaměstnanci městské policie. Strážník na místě pouze řeší daný stav daného vozidla v daném místě a čase.

Nechci hovořit za jiný subjekt hlavního města Prahy, ale vím, že mají tyto služby vysoutěženy, není to nic, co by se v poslední době nějak měnilo. Historicky to má nějaký trend a nějaký vývoj, neumím reagovat na to, jestli z toho někdo profituje nebo ne. Ve své podstatě řeším své zaměstnance, což jsou strážníci, kteří řeší situaci na místě. Nemůžu zodpovídat za ostatní subjekty hlavního města Prahy.

Budete apelovat na politiky, aby zabránili odsouhlasení novely?

Informoval jsem vedení města o tom, co by v Praze nastalo v okamžiku, kdy by byl tento návrh schválen. Vedení města svým usnesením pověřilo pana primátora a příslušné radní k tomu, aby v této věci konali a připravili zprávu pro Senát.

My jsme za městskou policii zpracovali analýzu toho, co by se stalo v Praze, kdyby tento návrh prošel Senátem a podepsal jej prezident. Jsme přesvědčeni, že většina toho materiálu bude použita i ve stanovisku hlavního města Prahy pro Senát, čili předpokládám, že Praha bude aktivně vystupovat proti tomuto návrhu.

Reklama

Související články

Poslanecká auta budou chráněna před odtahem

Poslanci by do budoucna neměli mít problém s odtahy za špatné parkování v zónách placeného stání. Sněmovna v pátek souhlasila s pozměňovacím návrhem Stanislava...

Výběr článků

Načítám