Hlavní obsah

Poslanci připomněli senátorům, že spolykají od státu více peněz

Právo, Naďa Adamičková, Marie Königová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

PRAHA

Vztahy mezi oběma komorami parlamentu již léta nelze označit za přátelské. Nejčastěji se dohadují o kompetencích, ale v době projednávání rozpočtu se k tomu řadí i tahanice o to, kdo je pro stát dražší.

Článek

Čtvrteční jednání rozpočtového výboru Sněmovny z každoročních debat nevybočilo. O tom, s kolika penězi bude hospodařit Senát, rozhodují totiž jen poslanci. Senátoři pravomoc schvalovat rozpočet, a to ani ten svůj, nemají.

Václav Votava (ČSSD), který má ve výboru na starost rozpočet Senátu, si do senátorů rýpl, že se státu prodraží. Podle toho, kolik oba kancléři žádají pro své komory peněz, vyjde "provoz" jednoho poslance v příštím roce na 5,5 miliónu korun a senátora na 6,5 miliónu. Ačkoli Votava vzápětí svůj atak tlumil tím, že to řekl "jen na odlehčení", nadzvedl svého stranického kolegu a bývalého senátora Alfréda Michalíka, který odmítl srovnání jako zjednodušené.

Připojil se k němu šéf Kanceláře Senátu František Jakub, podle kterého rozpočet komory zvyšují především náklady na údržbu památkově chráněného sídla a jeho zpřístupnění veřejnosti. Připomněl, že Sněmovna tyto povinnosti vůči veřejnosti nemá a ani se nemusí starat o zahradu, jejíž údržba také něco stojí.

Senátoři dostanou auta za 4 milióny

Kritika Votavy tím ale neskončila. Zarazilo ho, že Senát si chce pořídit nové automobily za čtyři milióny korun. "Proč tolik? Pro koho jsou to auta?" Zajímalo ho.

Jakub tuto velkou položku "hodil" na poslance. Podle něho to zavinili oni, když loni na podzim změnili pravidla o používání služebních aut parlamentními funkcionáři. Senátoři totiž poté, co Sněmovna prosadila volbu pro funkcionáře buď auto, nebo desetitisíce na dopravu, volili raději peníze. Jen dva funkcionáři si ponechali auto. "Zbytku automobilů jsme se zbavili, a tím ušetřili," prohlásil kancléř a dodal, že stejně šlo o auta, která měla najeto více než 100 000 km a byla šest až osm let stará.

Nyní poslanci opět pravidla změnili a umožnili funkcionářům ponechat si zároveň auta i náhrady na dopravu. Proto bude muset Senát pořizovat auta pro funkcionáře nová, odůvodnil Jakub čtyřmiliónovou položku, která ve sněmovním rozpočtu chybí. Dolní komora se totiž aut nezbavila. Nechala je raději stát v garáži pro případ, kdyby si poslanci svou volbu rozmysleli.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám