Hlavní obsah

Popovídám si o tom s manželkou, říká Bárta ke kandidatuře do čela VV

Právo, Jan Rovenský

Ministr dopravy Vít Bárta se o své možné kandidatuře na post šéfa Věcí veřejných rozhodne až po víkendové konzultaci s manželkou. Ke kauze ministra obrany Alexandra Vondry (ODS) Bárta poznamenal, že premiér by měl dostat "určitý čas", aby problém vyřešil.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ministr dopravy Vít Bárta (VV)

Článek

Faktický vládce VV, skutečný předseda, šedá eminence, diktátor. Pane ministře dopravy, co říkáte svým přezdívkám? Někteří poslanci VV říkají, že si občas pletete stranu s firmou.

Setkal jsem se s mnoha výroky, jako že jsem silná osobnost. To, že mám manažerské chování, jsem slyšel několikrát, ale jen v pozitivním duchu. Nikdy jsem od svých kolegů nedostal negativní zpětnou vazbu a s výrokem, že si stranu pletu s firmou, jsem se tváří v tvář také nesetkal.

Je pravda, že jsem si sám nyní zavedl minutovník na projevy v poslaneckém klubu. Ale na druhou stranu je přece logické, že když mě předseda Radek John a rada VV pověří koordinací reforem, mám nyní hodně prostoru. Až přestaneme dělat velké reformy a začneme se věnovat standardní práci, nepředpokládám, že by můj prostor byl tak velký.

Budete tedy kandidovat na předsedu VV?

Dnes umím říci jen to, že jsem vděčný za podporu, kterou dostávám, že za posledních několik dnů velmi intenzivně sleduji mnoho nových úkazů a že jsem se rozhodl, že si s manželkou (Kateřinou Klasnovou) o té věci o víkendu popovídám a pak se rozhodnu.

Co říkáte na její slova v Právu, že by nevolila vás, ale Johna?

Myslím si, že to není nijak překvapující, protože já bych také volil Radka Johna. Velmi si ho vážím a je to skvělý předseda. Víc k tomu ale neřeknu.

Neobáváte se, že kdybyste náhodou v té volbě neuspěl, tak byste mohl třeba politicky oslabit ve VV?

V žádném případě s vámi vaši úvahu nesdílím.

Foto: Petr Horník , Právo

Místopředsedkyně dolní komory Kateřina Klasnová (VV) se svým životním partnerem a stranickým kolegou Vítem Bártou ve Sněmovně

A co separatistické tendence poslanců VV?

Nevím, co víc mohl klub udělat, aby ukázal, že to jsou kraviny, než že se jednoznačně usnesl, že je jednotný. Tak vážná věc, jako je záležitost ministra Vondry, ukazuje, že klub je naprosto jednotný a že tu nejsou žádné rozpory.

Každý člen má své téma a očekává, že za ním VV budou stát. Například poslanec Novotný musí mít jasné garance, že bude 24 podpisů k tématu zdanění hazardu, poslanec Šťovíček musí míst jasnou garanci, že nedojde k prolomení limitů těžby uhlí, stejně jako poslanec Huml musí mít garance pro své návrhy v dopravě. Ve zkratce je tendence vnímat jakoukoli debatu prostřednictvím titulků. Zjednodušením, emocemi i tím, že jsme novou stranou a snažíme se být maximálně otevření, vznikají silná slova.

Co se týče Johna, tak předsedovi poroučí i šestadvacetiletá šéfka klubu VV Kristýna Kočí – na tiskové konferenci mu ani nedovolila odpovídat na otázky novinářům. Umlčela i vás. Nebylo to vůči předsedovi nepatřičné?

Všichni jsme ve čtvrtek žili jen pod tlakem událostí a ve velké rychlosti. A proto jsme mezi sebou se vší elegancí nestíhali koordinaci, kterou jsme měli zvládat. Nehledejte za tím nic jiného, než že jsme žili na doraz.

Narážíte na kauzu ministra Vondry. Proč VV po jednání špiček koalice mluvily jen o jeho politické odpovědnosti, nikoli o rezignaci stejně jako poslanci TOP 09?

Řekla to šéfka klubu Kristýna Kočí, Radek John a nakonec i já. Říkala to řada dalších představitelů VV, že na místě ministra Vondry bychom rezignovali, stejně tak jako jsme říkali ještě před jeho vystoupením, že situace je neudržitelná a je nezbytné, aby ministr vyvodil politickou odpovědnost.

Tady stále chybí jasné pojmenování toho, kdo na úřadu vlády nesl odpovědnost za předsednictví EU z hlediska správy rozpočtu – jestli to byl pan Novák jako šéf úřadu vlády, nebo Vondra.

Jestli to byl jeden nebo druhý, lze přece jasně vyčíst z nějakých směrnic a nastavení kompetencí na úřadu vlády. Proto jsme znovu vyzvali premiéra, aby se jasně řeklo, kdo odpovědnost nesl. Je velmi důležité i v této věci zachovat transparentnost a ukázat na toho, kdo odpovědnost konkrétně nese, a z toho vyvodit politickou odpovědnost.

Co výrazně zhoršilo situaci, bylo, že Vondra řekl, že hospodaření v době předsednictví EU bylo v pořádku. Tento názor v žádném případě nesdílím.
Vít Bárta

Mně se líbil začátek i konec Vondrova projevu, protože ministr se na začátku omluvil, že věci nevysvětluje, že nekomunikuje, což jsme mu jednoznačně vyčítali, a na konci řekl, že je připraven politickou odpovědnost naplnit, ale prostředek projevu byl v rozporu s první a poslední větou.

Co konkrétně vám vadilo? Jeho slova, že se snaží čistit ministerstvo obrany a že se to někomu nelíbí?

Co výrazně zhoršilo situaci, bylo, že Vondra řekl, že hospodaření v době předsednictví EU bylo v pořádku. Tento názor v žádném případě nesdílím. Je jednoznačné, že když společnost, která organizovala předsednictví, vyvedla takřka půlku z částky, kterou získala od úřadu vlády na účty v zahraničí, tak někdo měl 50procentní marži. Takové číslo považuji jako bývalý podnikatel za naprosto nemravné.

Peníze by se měly vrátit do rozpočtu a někdo za to musí nést odpovědnost. Vzhledem k tomu, že tuto část Vondra ve svém projevu popřel, nemohou s tím VV souhlasit. Je třeba, aby se záležitost vyřešila. Pevně doufám, že premiér Nečas věc uchopí a že to přestane ohrožovat stabilitu vlády.

Je možné, že by VV z vlády odešly?

Jde o nesmírně zásadní věci a nejen guvernér ČNB nám zakazuje slovíčka jako nestabilita či pád vlády. Pevně doufám, že ODS bude zodpovědná a že přesně v této logice k záležitosti přistoupí. Je zapotřebí nechat premiéru Nečasovi určitý čas, aby si problém ve straně vyřešil.

Čas, aby donutil Vondru k rezignaci?

To jste řekl vy.

Pevně doufám, že ze Skansky dostanu jednu miliardu korun zpátky do rozpočtu tím, že opraví konkrétní silnice, kde se místo 130 kilometrů za hodinu jezdí stovkou.

Necháváte stavět cedule hanby u silnic, které dělala firma Skanska. Co když prohrajete případný soudní spor?

Samozřejmě že mohu prohrát, ale od toho jsem válečník a ministr, abych bojoval. Bude to těžká a tvrdá bitva. Ale pevně doufám, že ze Skansky dostanu jednu miliardu korun zpátky do rozpočtu tím, že opraví konkrétní silnice, kde se místo 130 kilometrů za hodinu jezdí stovkou.

Opakuji, aby vše neskončilo u soudu, za který stát nakonec bude muset ještě zaplatit. Vyvodil byste pak odpovědnost?

Proti resortu školství či vnitra mám obrovskou výhodu, že mohu být hodnocen na základě toho, že se udělá součet a vznikne jedno číslo. Kdybych prohrál všechno a neušetřil nic, tak samozřejmě by to byla moje politická odpovědnost a musel bych odejít. Jestli někde ušetřím víc a někde míň, tak je nesmysl vnímat každou aktivitu izolovaně. Stejně zásadní jako bitva se Skanskou je snížení nákladů, které stát platí společnosti Kapsch za provozování mýtného systému. To je taky lumpárna.

Celý rozhovor s Vítem Bártou  si můžete přečíst v sobotním vydání deníku Právo

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám