Hlavní obsah

Policisté sami navrhli úspory, například auta na LPG

Právo, Jakub Troníček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Škrty hýbou českou policií, a to ve všech patrech a úrovních. Kromě vedení tak v současné době přicházejí s úspornými návrhy i řadoví policisté. Podle některých z nich by se mohly ušetřit milióny např. výměnou benzínu za LPG u služebních aut, nebo také razantním snížením počtu vedoucích funkcionářů.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Policisté navrhli auta na LPG, vedení ale tvrdí, že by pak měla menší výkon.

Článek

Právě přechod na LPG by podle výpočtů několika policistů mohl ušetřit na provozních nákladech u tisíce hlídkových aut až 200 miliónů ročně.

„Díky instalaci LPG do služebních vozidel by se nejen šetřilo, ale policie by se mohla chlubit i tím, že se chová ekologicky, a jít tak příkladem pro ostatní ministerstva a státní orgány, ale i pro fyzické či právnické osoby,“ napsal k tomu autor návrhu Petr Kuchar k Pardubic.

„Pokud srovnáte náklady na pořízení LPG a ušetřené náklady na pohonných hmotách, tak investice do LPG pohonu se za 12 měsíců do jediného auta, které za 12 hodin služby najezdí zhruba 200 km, vrátí přibližně desetkrát,“ vysvětluje Kuchar ve svém návrhu, uveřejněném na serveru policista.cz.

Ekonomický náměstek policejního prezidia Jiří Novák ale takové výpočty odmítá. „Na LPG bychom přešli ve velkém velmi rádi, ale není to bohužel z různých důvodů možné,“ řekl k tomu Právu Novák s tím, že tím hlavním je výkon motoru po takové úpravě.

Vadí slabší motor

„Už když jsme snižovali obsahy motorů u nově nakupovaných vozů z 1,8 na 1,6 litru, tak se proti tomu policisté bouřili, protože prý s takovým výkonem nemůžou např. stíhat silnější auta. A pohon na LPG zkrátka nemá takový výkon jako benzínový motor,“ uvedl Novák. Přestavba vozidel na LPG je navíc podle něj investice, na které v současné době policie zkrátka nemá.

Novák ovšem zároveň dodal, že u policejních aut mimo přímý služební výkon se LPG již objevuje.

„U těch vozů zajišťujících např. logistiku se o to snažíme, ten podíl proti benzínovým motorům je ale stále relativně malý,“ poznamenal hlavní policejní ekonom.

Doplnil také, že dalším návrhům řadových policistů na možné úspory ve sboru se v žádném případě nebrání. „Mám zřízené speciální diskusní fórum, kam mají přístup všichni policisté a kde mohou své návrhy nechávat, klidně i anonymně,“ řekl Novák s tím, že všechny podněty studuje a s těmi relevantními dál pracuje.

Samotní policisté se přitom často trefují ve svých podnětech právě do nejvyšších míst, kromě snížení počtu vyšších funkcionářů navrhují např. snížení jejich platů nebo důsledné kontroly toho, zda nevyužívají svá služební vozidla k soukromým cestám.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám