Hlavní obsah

Policie dva roky prověřovala ČD Cargo, nic trestného nenašla

– Praha
Právo, Jiří Hardoš

Někdejší šéf ČD Cargo Josef Bazala si pravděpodobně bude moci oddechnout. Protikorupční policie totiž po více než dvou letech prověřování obchodů dceřiné společnosti Českých drah vyřkla svůj verdikt. A ten je pro Bazalu více než příznivý: k žádné trestné činnosti nedošlo.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Článek

Pokud tento závěr posvětí i státní zástupci, má bývalé vedení ČD Cargo vyhráno. Detektivové prověřovali podezření hned na několik trestných činů - podvod, porušení povinnosti při správě cizího majetku a krácení daně. A to, zda někdejší management nezpůsobil nákladnímu přepravci různými operacemi a nevýhodnými zakázkami škodu přesahující 1,2 miliardy korun.

„Věcí jsme se zabývali od února 2011. Následným více než dvouletým prověřováním jsme došli k závěru, že ve věci nejde o podezření z trestného činu, a proto koncem června 2013 bylo vydáno usnesení o odložení věci,“ sdělil Právu mluvčí Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality (ÚOKFK) Jaroslav Ibehej.

Víc kauzu komentovat nechtěl, neb poslední slovo bude mít Vrchní státní zastupitelství (VSZ) v Praze.

„V současné době státní zástupce VSZ v Praze přezkoumává toto usnesení a příslušný spisový materiál, a to z hlediska, zda byly splněny zákonné podmínky pro tento postup,“ uvedl státní zástupce Radim Daňhel.

Oznámení podal Bárta

Policie se kauzou zabývala na základě trestního oznámení, které v létě 2010 podal tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV). A to poté, co byl Bazala v červnu odvolán z funkce šéfa ČD Cargo kvůli údajně špatným výsledkům.

Následný audit podle slov Bárty a Bazalova nástupce Jiřího Vodičky z října 2010 ukázal, že předchozí vedení Carga společnost poškodilo. Vodička zmínil například nelogické a nekoncepční slevy některým zákazníkům.

Došli jsme k závěru, že ve věci nejde o podezření z trestného činu
Jaroslav Ibehej, mluvčí protikorupční policie

Společnost prý také prodala soukromé firmě pět stovek vagónů, aby si je následně zpětně pronajímala. K machinacím údajně docházelo i s vozy určenými k sešrotování. Některé z nich podle tehdejších slov Vodičky pravděpodobně sešrotovány nebyly a namísto toho je dál používali konkurenti ČD Cargo.

Bazala v minulosti závěry auditu i jakékoli své pochybení odmítal.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám