Článek
České dráhy (ČD) zařadily vůz do provozu letos. Dříve sloužil v Rakousku jako restaurační vůz, musel se tedy trochu upravit. Nyní se do něj vejde dvacet až třicet lidí.
„Stoly, které byly v prostoru, jsme nahradili dlouhým stolem, který umožňuje jednání,“ popsal Novinkám mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
Pondělní zasedání vlády bylo první větší oficiální akcí, kterou nový konferenční vůz zažil. České dráhy mají ve vozovém parku i starší modely, které vypadají podobně. Chybí jim však modernější vybavení, například klimatizace. Oproti novějšímu vagónu, který může být zařazen do vlaku s až dvousetkilometrovou rychlostí, jsou ty starší také rychlostně omezenější.
Minulé vlády už ve vlacích zasedaly
Konferenční vozy jsou většinou přiřazovány k běžným soupravám, které jedou podle jízdního řádu. Podle Šťáhlavského se používají poměrně často. „V minulosti v nich už vláda zasedala. Používají se i pro různé tiskové konference, využívá ho i parlament a mohou si ho pronajmout i soukromníci,“ dodal Šťáhlavský.
Cena pronájmu takové „pojízdné kanceláře” se liší podle požadovaných kritérií. Záleží na délce trasy nebo na tom, co si klienti objednají za jídlo.
Náklady na pondělní vládní cestu vyšly na 41 tisíc korun. „Ukázalo se to jako poměrně efektivní, protože se ve vlaku za hodinu a čtvrt projednaly všechny body, které se netýkaly Ústeckého kraje, například zvýšení platů státních zaměstnanců,” zhodnotil zasedání mluvčí vlády Martin Ayrer. Kabinet podle něj plánuje výjezdní zasedání opakovat.