Hlavní obsah

Podívejte se do řídícího mozku tunelu Blanka

Desítky tlačítek, velké tablo s pohledy z kamer a ostražití dispečeři, kteří 24 hodin denně bdí nad monitory a nákresy technologického bezpečnostního vybavení tunelu. Tak to teď vypadá v řídícím středisku na Strahově, které muselo projít kvůli tunelovému komplexu Blanka radikální modernizací.

Podívejte se do řídícího mozku tunelu Blanka

Na tunelový komplex Blanka dohlížejí dva velíny. Dopravní problematiku řeší především hlavní dopravní řídící ústředna v ulici Na Bojišti v Praze 2. Pro řízení technologické části tunelu primárně slouží strahovský velín. Na nástěnném tablu se střídají záběry z tunelu Blanka, ale také z ostatních pražských tunelů.

Technologie v tunelu zajišťují jednak informace o provozu a ovládání světelné signalizace, ale také požární systémy a vzduchotechniku. To vše mají strahovští dispečeři na starost.

Pod neustálým dohledem

„Dispečer na velínu sleduje výpis alarmových hlášení, vlastní přehled technologie v tunelovém komplexu Blanka, který si může rozkliknout a dále sledovat podčásti souboru. Součástí je samozřejmě videodohled v celém tunelovém komplexu,“ přiblížil Novinkám Ladislav Balšán z ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologické části tunelu Blanka.

Čidla v tunelu při běžném provozu monitorují například koncentraci zplodin z výfukových plynů, případný výskyt kouře, na velín putují také záznamy o funkčnosti vzduchotechniky. Když jsou překročeny stanovené normy, spouští poplach, který zalarmuje dispečery ve strahovském velínu.

„Řešíme zde problémy operativně. Pokud se jedná o dopravní prostor či technologické zázemí tunelu, máme 24hodinovou výjezdovou poruchovou službu, která funguje sedm dní v týdnu pro operativní řešení problému. V případě vyšších zásahů či součinnosti s projektantem předáváme podklady přímo jemu nebo hlavní komisi zkušebního provozu,“ vysvětluje Balšán.

Provoz se zvyšuje

Tunelem od otevření 19. září v průměru projíždí 40 až 50 tisíc aut denně, provoz se postupně zvyšuje. Zatím nejvyšší průjezd byl zaznamenán v neděli 4. října, a to přibližně 54 tisíc aut. Za krátkou dobu provozu se dispečeři nesetkali s velkými chybami.

„Evidujeme pouze dílčí části. Co se týká dopravy, jedná se o nějaké výpadky komunikace na značkách. Ty se snažíme operativně řešit tak, že není ohrožena bezpečnost dopravy,“ doplňuje Balšán.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků